Geplaatst op: 26-08-2020
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2020-1

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven

Niet alleen economisch gewin uit toerisme maar ook welzijn voor bewoners

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven
Foto: Stella Dekker
Maandagavond 10 februari is het rapport ‘Bestemming Groningen 2030’ aangeboden aan gedeputeerde Mirjam Wulfse. Dit vond plaats tijdens de oprichtingsvergadering van de Groningen Toerisme Coöperatie in de Fraeylemaborg te Slochteren. Professor drs. Philip Wagner (directeur van Wagner Group en ICUC hoogleraar Global Economy & Governance) gaf een korte reflectie op de kansen en mogelijkheden die de vrijetijdseconomie biedt en hoe de sector kan bijdragen aan het oplossen van de grote opgaven als trots en krimp waar Stad en Ommeland voor staan. Klaas Holtman, voorzitter van de kersverse Groningen Toerisme Coöperatie krijgt een forse agenda mee.

Aanleiding van het rapport is de verwachte stijging in Nederland van het aantal buitenlandse toeristen van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Dit brengt niet alleen lusten, maar ook lasten met zich mee en vraagt om een fundamenteel nieuwe aanpak. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft hierop een landelijke visie op toerisme in Nederland geschreven, Perspectief Bestemming Nederland 2030. 

Daarvan is een Groningse vertaling gemaakt. Hierin wordt antwoord gegeven op vragen als: hoe kunnen ondernemers, overheden en kennisinstellingen gezamenlijk de toeristische aantrekkingskracht van Groningen versterken en hoe kan elke Groninger mee profiteren van de enorme verwachte landelijke groei van de vrijetijdseconomie? Het is duidelijk dat de provincie het beleid opzet waarbij iedereen, ook de inwoners van Groningen, profiteren van het toerisme. Het is voor het eerst dat de rol van de bewoner sterk centraal staat in een toeristische visie. Het gaat niet alleen om economisch gewin uit toerisme maar om welzijn. 

Groningen Toerisme Coöperatie

De Groningen Toerisme Coöperatie is er voor en door ondernemers. Vanaf nu kunnen ondernemers en geïnteresseerden uit de vrijetijdseconomie lid worden van de Groningen Toerisme Coöperatie. Daarmee hebben ze stemrecht en worden actief betrokken bij het realiseren van de missie om de toeristische aantrekkingskracht van Groningen een forse impuls te geven. De coöperatie zet voor de periode 2020-2030 in op een verdubbeling van het aantal bezoekers, een omzetstijging van 1,7 miljard naar 2,2 miljard, een groei van het aantal banen van 18.500 naar 22.800 en een forse impuls voor de leefbaarheid van het ommeland. Lees hier meer over de Groningen Toerisme Coöperatie. De coöperatie is gericht op het maken én uitvoeren van plannen en projecten. 

Trends en ontwikkelingen voor Groningen 
  • Stad Groningen doet het relatief goed qua overnachtingen ten opzichte van de Ommelanden. Groningen als provincie blijft in vergelijking met andere provincies achter wat betreft overnachtingen.
  • Er wordt impact in Groningen verwacht van overtoerisme uit Amsterdam
  • Er is een wereldwijde groei van bezoeker 
  • De massatoerist komt nauwelijks naar Groningen
  • Bezoekers zijn meer en meer op zoek naar beleving
  • Bezoekers willen eenvoudiger arrangementen en accommodaties kunnen boeken door middel van online tools.
  • Groningen is een potentieel succesvolle "second city”.

Rol Marketing Groningen
Marketing Groningen is een van de mede initiatiefnemers van de Groningen Toerisme Coöperatie. De rol van Marketing Groningen in deze samenwerking is het bouwen van een sterke en positieve reputatie van Groningen om op die manier de gewenste kwaliteitsbezoekers naar Groningen te trekken. Branding en marketing zijn de kerncompetenties van Marketing Groningen, waar de coöperatie veel meer aan de slag gaat met ondernemers en kwaliteit. Het wordt hard trekken want er liggen hoge ambities op tafel. Zo is het doel om in 2030 de werkgelegenheid in de vrijetijdssector met 26% te laten groeien. Dat betekent dat bijna 23.000 mensen hun brood verdienen met dienstverlening aan de bezoekers van de provincie. De gast verwacht veel; makkelijk boeken, veel beleving, kwaliteit, veel te doen en gastvrijheid. Dat laatste is al gelukt. Uit onderzoek voor de visie bleek dat Groningen gezien wordt als de meest gastvrije provincie van Nederland. Toch ligt daar de ambitie op tafel om van stad Groningen en de rest van de provincie in de overnachtingsmogelijkheden te verhogen naar het rapportcijfer 9. Nu staat dat op een 7,4 voor de stad en een 7 voor de provincie. 


Meteen mee aan de slag

De Groningen Toerisme Coöperatie moet dit jaar echt aan de slag. De provincie geeft een aantal duidelijke projecten mee. In ieder geval wordt een fonds opgesteld zodat ontwikkelgeld beschikbaar komt (revolving fund). Dit kan dan onder meer gebruikt worden voor vastgoed of veranderingen daarin. Dat vraagt waarschijnlijk meer tijd dan dit jaar. Wel wil de provincie dit jaar al twee voorbeeldprojecten opzetten. Twee echte showmodellen die laten zien dat samenwerking tussen ondernemers, burgers, politiek en coöperatie veel meer oplevert dan de losse sterke eilanden in toerisme die er nu zijn. Concreet wordt door de provincie vermeld de ingrediënten cultuur, accommodaties en horeca. De politiek verbindt daaraan dat leefbaarheid en welzijn onderdeel uitmaken van dit project. Waar projecten worden uitgevoerd zijn ook handen nodig. Daarom is in de visie vastgesteld dat twee aanbodregisseurs worden aangesteld. Zij kijken kritisch naar het aanbod, de ontwikkelingen en de geschetste weg omhoog in kwaliteit, waardering en beleving. 

Holtman: "Derde sector van Groningen goed agenderen

Klaas Holtman, voorzitter Groningen Toerisme Coöperatie: "De coöperatie is in 2019 opgericht in de voorbereiding op de toeristische visie. Wij zijn er van, voor en door ondernemers. We zoeken actief het gesprek op met hen. Nu is eerst de visie opgeleverd samen met de provincie en nu komt de coöperatie echt tot leven. Het is al mooi om te melden dat na een eerste bijeenkomst vijftig ondernemers zich verbinden aan ons. We hebben het streven om naar zeker 200 leden te groeien. Dan heb je echt een serieuze stem tegenover de politiek.”Holtman pakt meteen een ander punt op: "Wat ik belangrijk vind, is de samenwerking met Friesland en Drenthe. Dat is gelukt en we gaan om tafel. Dat willen we graag opzetten met het oog op de provinciale verkiezingen want we willen de vrijetijdseconomie goed geagendeerd krijgen. Het is tenslotte de derde sector in de Groningse economie en die is nog niet goed vertegenwoordigd aan alle overlegtafels.
Trefwoorden: dmo's, marketing, Groningen, beleid

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Exclusief voor leden
Geen ruimte voor uitstel Natuurherstelwet
De Europese Natuurherstelwet leek er te komen en daarmee waren veel natuurbeheerders en recreatiegebieden blij. Nu wil Hongarije tegenstemmen. MVO Nederland reageert daarop. "Voor uitstel of afstel is geen ruimte."

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...