Geplaatst op: 25-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona deelde in 2e kwartaal harde klap uit aan Nederlandse logiesaccommodaties

Corona deelde in 2e kwartaal harde klap uit aan Nederlandse logiesaccommodaties
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 72% minder gasten. Groepsaccommodaties werden het hardst geraakt door de coronacrisis, gevolgd door hotels. Kampeer- en huisjesterreinen hadden ook te maken met historische achteruitgang maar minder. Dieptepunt was april (-95%) maar ook in juni (-49) was de crisis nog heel diep. Noord-Holland werd het hardste geraakt. Het aantal overnachtingen laat hetzelfde beeld zien als het aantal gasten. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS. 

Van alle accommodatietypen hebben huisjesterreinen zich het best hersteld. Zagen zij in april nog 94% minder gasten, in april is dat teruggelopen naar 26% minder gasten. Ook bij kampeerterreinen (van -95% in april naar -41% in juni) zien we duidelijk herstel. Dat is veel minder bij hotels (van -95% in april naar -55% in juni) en helemaal afwezig bij groepsaccommodaties (van -99% in april naar -81% in juni).


Ruim drie kwart minder gasten in hotels

In hotels en vergelijkbare accommodaties liep het aantal gasten in het tweede kwartaal van 2020 met 76% terug in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dit vertaalt zich in een toename van het aantal faillissementen. De laatste jaren gingen in het tweede kwartaal meestal minder dan 5 hotels failliet, in het tweede kwartaal van 2020 waren dat er 19. Bungalowparken (-63%) en kampeerterreinen (-60%) hadden iets minder van de crisis te lijden, maar ook daar waren minder gasten. Groepsaccommodaties kregen met 87% minder gasten een ongenadig harde klap te verwerken. 

Tabel 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar type accommodatie, 2e kwartaal 2019-2020

Bron: CBS

Vooral buitenlanders bleven weg

Vooral buitenlandse gasten lieten het afweten, dat waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 87% minder dan in het tweede kwartaal van 2019. Door wereldwijde reisbeperkingen ging het daarbij vooral om mensen die van verder weg en/of met het vliegtuig moesten komen. Zo kwamen er vrijwel geen gasten van buiten Europa (dalingen tussen de 96% en 98%). Uit Duitsland en Belgiƫ kwamen nog de meeste gasten, maar ook hun aantallen liepen sterk terug met respectievelijk 74% en 87%. Bij de Nederlandse gasten was de terugloop met 60%t het minst.

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar herkomst, 2e kwartaal 2019-2020, in %
Bron: CBS

Noord-Holland en vooral Amsterdam getroffen

Vooral het toeristisch hart van Nederland, Noord-Holland en Amsterdam, werd door de coronacrisis getroffen met een terugloop van respectievelijk 83% en 92% in het aantal gasten. In Friesland was de daling relatief het kleinst, met 53%. De logiesaccommodaties in steden werden harder getroffen dan die in de meer landelijke gebieden.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar bestemming, 2e kwartaal 2019-2020, in %

Bron: CBS
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, logiesaccommodaties, verblijfsrecreatie, hotels, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, gasten

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...