Geplaatst op: 19-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Apenheul moet personeel ontslaan

Apenheul moet personeel ontslaan
Apenheul verwacht dit jaar een verlies te leiden van 3 miljoen euro. Het dierenpark neemt nu maatregelen en gaat 10 van de 80 werknemers ontslaan. Ook worden investeringen uitgesteld. In 2019 werd nog 1,7 miljoen euro geïnvesteerd.

Van de gebruikelijke jaaromzet van 10,6 miljoen euro, verwacht Apenheul minder dan de helft te realiseren. Van de verwachtte 500.000 bezoekers zullen er maar 220.000 de poorten van het Apeldoornse dierenpark passeren. Dagelijks laat het park maar 3.200 bezoekers toe, minder dan de helft van de maximale capaciteit. Die coronacapaciteit luistert nauw want toen het park de capaciteit opschroefde naar 3.800 vonden bezoekers het toch te druk. 

Op 17 juni opende beschermvrouwe van Apenheul, prinses Margriet, nog het nieuwe voedselbos met loslopende apen, de grootste insectenmuur van Europa en een nieuwe horecagelegenheid met uitzicht op een natuurlijke speeltuin met als blikvanger een 6 meter hoge apenkop. Dat was het sluitstuk van een investering in een nieuw gebied dat al in 2019 was ingezet.

Verlies 3 miljoen euro

Al met al resulteert de coronacrisis voor 2020 in een verlies van 3 miljoen euro. In 2019 werd nog 532.000 euro winst gemaakt. Apenheul neem nu maatregelen en gaat 10 van de 80 personeelsleden ontslaan. Van de gebruikelijke 170 flexkrachten werden er dit jaar slechts 90 ingezet.

Ondanks de crisis staat Apenheul er beter voor dan veel bedrijven door financieel voorzichtig te opereren. Het bedrijf houdt altijd een werkkapitaal aan van 2 miljoen euro en heeft nog eens de beschikking over een extra kredietfaciliteit van 2 miljoen euro via de BMKB-c regeling. Eind 2019 had Apenheul een eigen vermogen van 12 miljoen euro en nauwelijks schulden. 
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, corona

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...