Geplaatst op: 18-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden
De Nederlandse evenementensector staat door de coronacrisis om omvallen. Daarmee dreigen 12.000 bedrijven die met 100.000 mensen jaarlijks 94.000 events organiseren tezamen met 7,4 miljard euro omzet te verdwijnen. Om aandacht voor deze culturele en maatschappelijke ramp te vragen lanceert de Alliantie van Evenementenbouwer samen met de Belgische evenementensector de actie ‘Sound of Silence’. Ze roepen overheden op om de sector niet te vergeten, ruimte te bieden tot ondernemen en steunmaatregelen voor de hele evenementensector. 

De Nederlandse evenementensector, die sinds de uitbraak van het coronavirus half maart, samenwerkt in de Alliantie van Evenementenbouwers, heeft zich aangesloten bij het Belgische initiatief dat op maandag 10 augustus werd gelanceerd. ‘Sound of Silence’ werd die dag gepresenteerd onder de noemer ‘Doorbreek de stilte, geef ons de kans om actie te ondernemen’. De situatie in beide landen is vergelijkbaar, het is 5 over 12 voor veel bedrijven in de evenementensector.  

Wat staat er op het spel?

De Alliantie van Evenementenbouwers is een brede vertegenwoordiging van de totale sector van sport, cultuur en entertainment: van freelancers tot toeleveranciers, van theaters tot concertzalen, van organisatoren en theaterproducenten tot sportbonden. De gehele branche vertegenwoordigt in Nederland 100.000 banen en 7,4 miljard euro omzet. De alliantie vraagt aandacht voor het belang van sport, cultuur en entertainment in onze samenleving. Er wordt met overheden lokaal en nationaal op constructieve wijze overlegd en gefocust op wat er allemaal, onder voorwaarden, weer WEL mogelijk is maar de huidige 1,5 meter oplossingen zijn niet levensvatbaar voor de branche. Financiële steun na 1 oktober, waarmee de branche de winter door kan komen is essentieel.  


Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, en woordvoerder namens de alliantie: "De focus binnen de alliantie ligt momenteel op twee punten: 1. De zogenaamde ‘Fieldlab Evenementen’; samen met de overheid ontwikkelen we bewijslast van een veilige en betrouwbare aanpak binnen de evenementensector. 2. Financiële steun als overbrugging tot we weer kunnen en mogen binnen de branche. Dat laatste is essentieel als we willen dat deze sector blijft bestaan.”  

Wat is de Sound of Silence?

"Tijd voor actie!", schrijven de organisatoren. "Tijd om in de spotlight te treden. Tijd om van de daken te schreeuwen dat er IETS moet gebeuren. Hoe we dat doen? Met de kracht van sociale media. Deel daarom onze stories, posts, foto overlays en banners. Gebruik de hashtags #SOS en #SoundOfSilence en deel deze oproep met iedereen in je netwerk. Samen staan we sterk."



Aansluiten bij Belgisch initiatief

De Nederlandse alliantie heeft besloten zich aan te sluiten bij haar zuiderburen. Jansen: "Het coronavirus en de impact ervan zijn landgrensoverschrijdend. In Nederland ontstaan ook veel initiatieven en ook bij ons voelen we druk toenemen om in actie te komen. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar samenwerking is juist wat we met de alliantie willen; de Lage Landen trekken samen op”. Het initiatief is in eerste instantie vooral een online middel. De oproep in het initiatief is om een oranje kruis over je social media profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst "sound of silence"- niet toevallig de noodkreet "SOS". De sector luidt de noodklok, er is nog geen enkel perspectief.  

Katrien Vermeire, woordvoerder namens de Belgische eventsector zegt: "In deze tijden is samenwerking, meer dan ooit, belangrijk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. In België zien we dat het initiatief breed gedragen wordt; we hopen dat het in Nederland dezelfde uitwerking heeft. Behoud van deze sector is ons beider doel.” Sluit je aan!De Alliantie van Evenementenbouwers doet een oproep aan iedereen die de evenementensector een warm hart toedraagt, het initiatief te ondersteunen. 
Link: https://evenementenbouwers.org/
Trefwoorden: evenementen, festivals, cultuur, sport

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
25/03/24
Exclusief voor leden
Meer fun en groen in speeltuin Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum in Utrecht is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang worden aangepast.

||| Agenda |||

11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...