Geplaatst op: 09-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties

Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties

De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar. Daarmee maken ze een deel van het verlies aan bezoekers uit het buitenland goed.


Helaas doen de opnieuw verstrengde coronamaatregelen de toeristische sector geen goed en blijven internationale gasten weg. "Ook in de toekomst voor een vakantie in eigen land blijven kiezen is cruciaal,” zegt het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0. Het samenwerkingsverband verenigt de provinciale diensten voor toerisme (Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant en Westtoer), de stedelijke diensten voor toerisme (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen), Logeren in Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen en werkt aan de heropleving van de toeristische sector in Vlaanderen.


Nog nooit zoveel Belgen op vakantie in eigen land

Nog nooit gingen zoveel Belgen bij de start van de zomervakantie op reis in eigen land. In de eerste week van juni waren er al meteen de helft meer boekingen uit eigen land (+44,6%) dan in de eerste week van juni vorig jaar. Halfweg juli noteerden ze zelfs dubbel zoveel boekingen als in dezelfde week halfweg juli vorig jaar (+126%). Voor heel juli noteert België 50% meer binnenlandse overnachtingen dan in juli 2019. Een duidelijk teken dat de logiessector goed op weg was om een stuk van het verlies in het voorjaar door de lockdown weer goed te maken. "Heel dankbaar en trots zijn we”, zegt het samenwerkingsverband. "Sinds de heropening van de toeristische sector zat het herstel zeker op de goede weg. Vlamingen gingen massaal op ontdekking in eigen land. De cijfers tonen aan dat het eigen land meer en meer ook een echt vakantieland wordt.” Toch is de bezetting in Vlaamse hotels nog zorgwekkend, In juli 2019 hadden ze een gemiddelde bruto kamerbezetting van 71%, die is in 2020 teruggelopen naar 48%. Campings lopen nog 15 procentpunt achter op de bezetting van 2019. 


Michel Vandendriessche van Kompas Camping in Nieuwpoort en Westende vult aan: "In juli hebben we een mooie bezetting gerealiseerd. De kampeerders zijn tevreden met de duidelijke Covid-maatregelen die niet verhinderen dat er een fijne kampeervakantie mogelijk is. Uiteraard is het wat anders dan gewoonlijk, maar de vakantiesfeer zit er goed in. Wij hopen nog op een mooie maand augustus en een fijne nazomer. Als het wat rustiger wordt aan de kust is kamperen nog een fijne optie voor wat extra vakantie”.


2e corona golf gooit roet in het eten

Ondertussen is de situatie opnieuw omgeslagen en moet de toeristische sector zich opnieuw schrap zetten. De nieuwe regels naar aanleiding van de 2de coronagolf zijn ook voor het toerisme opnieuw een opdoffer. Internationale toeristen blijven weg , wat zich vooral in onze Vlaamse kunststeden heel hard laat voelen. En de bijkomende veiligheidsmaatregelen in de provincie Antwerpen wegen bijzonder zwaar op de toeristische ondernemers daar.


Jeffrey Van Vooren van Carlton Hotel in Gent geeft dit mee: "In de maand juli hadden wij een bezettingsgraad van zo’n 40% (zowel binnen- als buitenlandse toeristen), minder dan de helft van de 90% bezettingsgraad die we anders halen. De verstrenging van de maatregelen heeft zeker een effect op het reservaties voor augustus. Voorlopig hebben we een bezettingsgraad van slechts 12%. Maar desondanks proberen we positief te blijven. We merken dat er tegenwoordig heel last-minute geboekt wordt.”


Toch laat de toeristische sector z’n schouders niet hangen. "De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de nodige protocollen en veiligheidsmaatregelen waardoor er nog altijd heel wat mogelijkheden zijn om met je bubbel op vakantie te gaan in Vlaanderen Vakantieland,” zegt het samenwerkingsverband. "Logiesuitbaters spelen creatief in op de nieuwe maatregelen. Zo komen er bijvoorbeeld veel grote vakantiewoningen opnieuw op de markt in augustus. Die worden nu verhuurd aan gezinsbubbels, met aangepaste prijzen. Maar ook in de hotels en B&B’s zijn de maatregelen gegarandeerd en kan je perfect op vakantie.”


Oproep aan Vlamingen om regels te respecteren

Vlaanderen Vakantieland 2.0 doet daarom een oproep: blijf in de toekomst ook kiezen voor een vakantie in eigen land. Geniet en ontdek je eigen land als nooit tevoren. Maar doe dat altijd en overal mét respect voor de regels. Kijk vooraf of je kan en mag reizen. Denk aan de 1,5 meter afstand, was en ontsmet je handen regelmatig en draag altijd een mondmasker waar nodig. Hou de drukte goed in de gaten en kies voor minder drukke gebieden. Dat kan ondermeer via de gratis YouFlanders-app van Toerisme Vlaanderen, en via de druktebarometers in de verschillende regio’s. Als we het met z’n allen veilig houden, kan iedereen ook tijdens de komende maanden nog genieten van alle mooie plekken en attracties in Vlaanderen Vakantieland.


Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, toerisme, belgie, Vlaanderen, crisis, corona

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.