Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers

Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
Afbeelding van DarkWorkX via Pixabay
De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking. 

De Consumentenbond onderzocht bij 12 grote SGR-aangesloten reisorganisaties of zij geïnteresseerde klanten juist informeerden. Het gaat hierbij specifiek over vouchers voor nieuwe boekingen die na 16 maart 2020 zijn geboekt. Op die vouchers zit geen SGR-dekking, op de reizen wel, mits die reisorganisaties zijn aangesloten bij SGR. Het verschil wordt veroorzaakt omdat SGR primair dekking biedt voor reizigers als hun reisorganisatie in financiële problemen komt. De dekking voor de vouchers is een extra service waarvoor de Nederlandse staat SGR inmiddels een kredietfaciliteit van 150 miljoen euro heeft gegeven. Reizigers die na 16 maart een reis bij een SGR-reisorganisatie hebben geboekt kunnen daarom beter direct omboeken dan een voucher accepteren. Die reis is bij een eventueel faillissement wel gedekt, de voucher niet. 

Geen oplossing voor reizigers

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is niet te spreken over de tussentijdse wijziging van de voorwaarden: "Wij hebben hierover vorige week aan de bel getrokken bij de ANVR en de SGR. Vervolgens heeft de ANVR zijn leden opgedragen om duidelijker te communiceren over de vouchers. Maar helaas biedt de ANVR geen oplossing voor consumenten die na 16 maart hebben geboekt en nu met een voucher zitten zonder SGR-dekking, waarover ze niet goed zijn geïnformeerd. Die zijn niets waard als de reisorganisatie failliet gaat.” De Consumentenbond gaat hierover in gesprek met de ANVR.

Communicatie kan beter

Overigens is de informatievoorziening op de site van SGR nu prima op orde. Daar staat heel duidelijk dat de vouchers met SGR-garantie alleen mogen worden uitgegeven voor reizen die geboekt zijn voor 16 maart 2020 die vanwege de coronacrisis door de SGR aangesloten reisorganisaties zijn geannuleerd. Helaas staat in het formele besluit van 28 mei van SGR de datum van 16 maart niet vermeld waardoor reisorganisaties dat mogelijk is ontgaan.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, sgr, vouchers

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.