Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Ondernemers, BOA\'s en beheerders houden de druktemonitor actueel.
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag terecht op druktemonitorutrecht.nl. Op deze website is te zien op welke toeristische plekken het druk of rustig is. 

Veel Nederlanders vieren dit jaar vakantie in eigen land. Om bezoekers en inwoners op een verantwoorde manier te laten genieten van de natuur, cultuur en andere recreatieactiviteiten in de Utrechtse regio, kunnen ze nu vooraf checken hoe druk het ergens is. Ook zijn rustige alternatieven op de online kaart te zien. 

Gedeputeerde Arne Schaddelee: "De druktemonitor is een hulpmiddel waarmee je kunt bepalen waar je wilt recreëren. Hiermee willen we bijdragen aan de spreiding van de drukte, zodat bezoekers veilig kunnen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft. En we hopen dat toezichthouders hierdoor minder vaak hoeven in te grijpen."

Hoe werkt de druktemonitor?

De drukte wordt aangegeven in 3 gradaties. De druktemonitor is een online kaart waarop je in één oogopslag ziet waar het rustig, gemiddeld of druk is.  De kleuren groen, oranje en rood zijn toegepast. Groen is erg rustig, rood is druk.

Met de hulp van ondernemers, beheerders van natuur- en recreatiegebieden, binnensteden, BOA’s  en andere lokale experts wordt de informatie op de kaart actueel gehouden. Zij geven enkele keren per dag door hoe druk het in hun omgeving is. Deze informatie wordt verwerkt op de kaart. 

Arne Schaddelee: "We zijn heel blij dat zoveel organisaties uit onze regio meewerken aan de druktemonitor. Dit lukt alleen als we het samen doen."

Utrechtse recreatie kan druktemonitor op eigen site plaatsen

Om de kaart breed voor iedereen toegankelijk te maken wordt de kaart niet alleen aangeboden op druktemonitorutrecht.nl maar ook op de routesinutrecht.nl, www.visitutrechtregion.nl, www.bezoek-utrecht.nl opdeheuvelrug.nl. Ook andere organisatie kunnen de druktemonitor eenvoudig op hun eigen website plaatsen. Daarvoor kunnen zij contact opnemen via info@druktemonitorutrecht.nl  externe link. Zij ontvangen dan een instructie. 

De provincie en het Routebureau Utrecht werken in dit project samen met de Utrechtse destinatiemarketingorganisaties. Zij worden vertegenwoordigd door RBT Heuvelrug & vallei, Utrecht Marketing en Visit Utrecht Region, het internationale toerismeprogramma voor de provincie. Voor het realiseren van de druktemonitor is de samenwerking gezocht met de provincie Gelderland.
Trefwoorden: drukte, corona, bezoek, toerisme, recreatie

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
22/09/20
Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.
22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.
18/09/20
Exclusief voor leden
Keukenhof verwacht 800.000 bezoekers in 2021
Het park wordt gewoon geplant zoals dat al 71 jaar gebeurt: met 7 miljoen bloembollen waar bezoekers in 2021 van 20 maart tot en met 9 mei van kunnen genieten.
18/09/20
Dwingelderveld is het ‘Stilste gebied van Nederland‘
Het Dwingelderveld in de provincie Drenthe is het ‘Stilste gebied van Nederland’. Dat maakte bos...