Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Ton Vermeuln
NRIT

Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen

Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Afbeelding van Ben Frieden via Pixabay
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien. 

Er waren in het tweede kwartaal grote verschillen in ontwikkeling tussen sectoren. In de foodsector groeide de omzet sterk (+7,5%) door onder meer thuisconsumptie als gevolg van de sluiting van de horeca, terwijl in de non-foodsector sterk uiteenlopende ontwikkelingen per saldo leidden tot omzetverlies (-1,6%). De internetomzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal 54,8% hoger dan een jaar eerder. 

Winkels in recreatieartikelen zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2020 met 10,8% groeien. Dat is een ongekende groei voor deze sector die in dit kwartaal tussen 2015 en 2019 maar 3,1% groei wist te realiseren. Vooral mei (+17,6%) en juni (+18,6%) waren uitstekende maanden. Alleen april noteerde een omzetverlies van 5,1%. Winkels in recreatieartikelen verkopen lectuur, sport-, kampeer-, en recreatieartikelen. 

Figuur 1: Omzetontwikkeling van winkels in recreatieartikelen, in % naar maand ten opzichte van vorig jaar, koopdaggecorrigeerd, 2005-2020

Bron: CBS
Trefwoorden: sport, verblijfsrecreatie, retail, winkels, recreatieartikelen, kampeerartikelen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
18/08/20
Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden
De Nederlandse evenementensector staat door de coronacrisis om omvallen. Daarmee dreigen 12.000 bedrijven die met 100.000 mensen jaarlijks 94.000 events organiseren tezamen met 7,4 miljard euro omzet te verdwijnen. Om aandacht voor deze culturele en maatschappelijke ramp te vragen lanceert de Alliantie van Evenementenbouwer samen met de Belgische evenementensector de actie ‘Sound of Silence’.
04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
13/07/20
Exclusief voor leden
Aantal faillissementen in sector loopt op
Het aantal faillisementen in de horeca, reisbranche en sport en recreatie loopt op. Dit in tegenstelling tot de gehele Nederlandse economie.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.
26/06/20
Yalp roept op tot meer openbare sportplekken
Speeltoestellenfabrikant Yalp roept alle Nederlanders op om bij hun gemeente te vragen naar meer openbare sportfaciliteiten.