Geplaatst op: 02-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd

Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Afbeelding van Markéta Machová via Pixabay
Sinds de coronauitbraak hebben steeds meer jonge mensen een caravan of camper gekocht. Dat blijk uit cijfers van BOVAG en RDC. Vooral campers zijn populair. 

Caravanbezit t/m 35 jaar: +6,6%

Het aantal caravaneigenaren in de leeftijd tot en met 35 jaar nam tussen 1 april en 1 juli 2020 met 6,6% toe tot bijna 18.000. In de jongste leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar groeide het caravanbezit zelfs met 7,2%, terwijl het aantal caravaneigenaren van 65 jaar en ouder juist met 1,9% afnam. 

In totaal stonden er op 1 juli dit jaar 422.127 caravans geregistreerd in Nederland, oftewel marginaal minder dan drie maanden eerder. Dat betreft caravans boven de 750 kilogram met een eigen kenteken; lichtere caravans voeren -evenals vouwwagens- het kenteken van de trekauto en komen niet in de statistieken voor. 

In Groningen en Flevoland steeg het aantal jonge caravanbezitters tot en met 35 jaar in het vorige kwartaal met ongeveer 9%, terwijl die stijging in Limburg, Noord-Brabant en Overijssel tussen de 5% en 6% bedroeg.

Tabel 1: Totaal aantal caravans in bezit van mensen tussen 18 en 35 jaar, naar provincie

Bron: BOVAG

Camperbezit t/m 35 jaar: +17,2%

Het camperbezit bij jongeren tot 35 jaar groeide  met 17,2%tot ruim 4.600. Gedurende het tweede kwartaal van 2020 nam het camperbezit onder de jongste groep van 18 tot en met 25 jaar met maar liefst 26,8% toe. Bij de 65-plussers bedroeg die stijging slechts 1,5%. 

Het totale aantal kampeerauto’s in Nederland steeg in die drie maanden met 3,2% tot een recordaantal van ruim 135.000, waar er vijf jaar geleden nog geen 100.000 werden geteld. 

Het aantal jonge kampeerautobezitters tot en met 35 jaar steeg in Flevoland tussen 1 april en 1 juli met bijna 10%. In Utrecht, Noord- en Zuid-Holland nam dat aantal met meer dan 20% toe.

Tabel 2: Totaal aantal kampeerauto’s in bezit van mensen tussen 18 en 35 jaar, naar provincie

Bron: BOVAG

Coronaproof

Volgens Siewert Gorter, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven, tonen deze cijfers dat kamperen het perfecte vakantie-alternatief vormt: "Voor jongeren en voor gezinnen met kleine kinderen is de camping natuurlijk de ultieme vakantiebestemming. Nu verre reizen en all-inclusive vakanties voor velen geen optie zijn, kijkt iedereen naar wat er wél kan. Kamperen blijkt dan ineens niet alleen een geweldig alternatief, maar ook nog eens coronaproof. De 300 caravan- en camperbedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten hebben een moeilijk voorjaar gehad met heel veel onzekerheid. In dat voorjaar hadden alle zaken juist op volle toeren moeten draaien, we zijn immers seizoensgebonden. De toenemende interesse voor kamperen maakt ons jaar vooralsnog enigszins goed.”
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, caravans, kampeerauto's, campers

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/21
Bozar weer operationeel na brand
Een week na de brand die op 18 januari woedde op het zuidelijke dak van het Paleis voor Schone Kunst...
27/01/21
Wandelnet lanceert eerste Ommetje bedrijvenchallenge
In maart wordt de allereerste landelijke Ommetje-bedrijvenchallenge gehouden. Deelnemende bedrijven gaan de strijd met elkaar aan om zoveel mogelijk punten bij elkaar te wandelen in het kader van de Wandel tijdens je Werk-dag op 8 april. Uit een peiling van Stichting Wandelnet blijkt dat meer mensen tijdens de coronacrisis en de lockdown wandelen; ook tijdens het (thuis)werken. Veel mensen gebruiken daarvoor de app Ommetje van de Hersenstichting. De twee stichtingen slaan de handen daarom ineen en organiseren samen de eerste landelijke Ommetje-bedrijvenchallenge.
27/01/21
Coronacrisis en meer opbrengsten uit toeristenbelasting begroot!?
Nederlandse gemeenten (gerekend exclusief Amsterdam) verwachten dit jaar 11 miljoen euro meer uit de toeristenbelasting te ontvangen dan vorig jaar was begroot. Heel opmerkelijk aangezien het toerisme in Nederland er vanwege de coronacrisis niet goed voorstaat.
27/01/21
Exclusief voor leden
850 meter lange kabelbaan boven Floriade
Op een hoogte van 35 meter ervaren bezoekers straks ruim 5 minuten Floriade van bovenaf. In een 850 meter lange kabelbaan verplaatsen zij zich in dit duurzaam vervoersmiddel snel tussen het zuidelijke deel van Floriade-park en het noordelijke deel.
27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
26/01/21
Meldpunt voor snellere betaling aan mkb
Een mkb-onderneming die door een groot bedrijf niet binnen de afgesproken betaaltermijn betaald krijgt, kan dit vanaf vandaag anoniem melden bij het tijdelijk Meldpunt Achterstallige Betalingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
26/01/21
Holland is exit, welkom voor The Netherlands
NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands.
25/01/21
Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus.