Geplaatst op: 02-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rake klappen voor KLM

Rake klappen voor KLM
Afbeelding van b1-foto via Pixabay
KLM heeft het eerste halfjaar van 2020 een operationeel verlies geleden van 768 miljoen euro. De omzet werd bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro. KLM verwacht dat herstel van de vraag nog jaren gaat duren. Als gevolg daarvan moet KLM ondanks de steunmaatregelen het personeelsbestand met 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte) inkrimpen. 

In het tweede kwartaal daalde het aantal passagiers met 95% van ruim 9 miljoen naar minder dan een half miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat bedroeg een verlies van 493 miljoen euro. In dezelfde periode in 2019 was dit nog een winst van  270 miljoen euro. Over het eerste halfjaar is de omzet van KLM bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode in 2019. 

Grootste verlies ooit

Het operationele resultaat kwam in het eerste halfjaar uit op een verlies van 768 miljoen euro, ten opzichte van een winst van 223 miljoen euro in dezelfde periode in 2019. Een daling van bijna 1 miljard. De capaciteit is maar liefst met meer dan 50% gedaald en het aantal passagiers met meer dan 60% naar 8,1 miljoen voor de KLM Groep. KLM vervoerde hiervan 6,7 miljoen passagiers en Transavia 1,4 miljoen.

"Deze financiële resultaten onderstrepen de effecten van deze ongekende crisis voor de luchtvaart en KLM. Een resultaat van bijna €800 miljoen verlies in de eerste 6 maanden is het slechtste in de KLM-geschiedenis”, zegt KLM president-directeur en CEO Pieter Elbers. "Komende maanden breidt KLM het Europese en intercontinentale netwerk van KLM verder uit. Dit is een belangrijke, maar nog steeds beperkte en voorzichtige stap naar herstel. Er is nog een lange en vooral onzekere weg te gaan.” 
Na de uitbraak van corona is vanaf februari het KLM-netwerk geleidelijk afgebouwd naar minder dan 10% van de vluchten begin april. Ook in het tweede kwartaal werd slechts 15% van de vluchten uitgevoerd. In juli werd 30% van de vluchten uitgevoerd en bleef de bezettingsgraad achter. Het netwerk wordt momenteel langzaam en zorgvuldig weer opgebouwd, maar de inkomsten blijven nog ver achter.

Herstel gaat lang duren

De steun van de Nederlandse overheid, in de vorm van een directe lening en garantie op bankleningen voor maximaal 3,4 miljard euro, stelt KLM in staat om de crisis in de komende periode het hoofd te bieden. Maar de vooruitzichten zijn uitermate onzeker. In alle scenario’s zal het herstel van de vraag naar verwachting tot ten minste 2023 of 2024 duren. De mate en snelheid van herstel hangen af van verschillende factoren, zoals de ontwikkeling van het virus, het herstel van de economie en het reisgedrag van klanten.

Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte. Dat gebeurt gedeeltelijk door het niet vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte), de vrijwillige vertrekregelen (2.000 fte), pensioneringen  en natuurlijk verloop (500 fte). Voor circa 1.500 personeelsleden moeten alternatieve oplossingen worden gezocht. Als het geplande productieniveau met meer dan 20% terugloopt ten opzichte van de verwachtingen, zijn verdere maatregelen niet uitgesloten. 
Trefwoorden: luchtvaart, klm, crisis

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.