Geplaatst op: 29-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt

Zonder aanvullende steun wordt kaalslag verwacht

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt
Photo by anna-m. w. from Pexels
Nederlandse poppodia komen over het boekjaar 2020 na verwerking van alle steunmaatregelen nog altijd 9,8 miljoen euro tekort. De podia verwachten voor 2020 een omzetverlies van 125 miljoen euro, dat is 61% van de begrote inkomsten. Dat heeft de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) laten uitrekenen door de DSP-groep. De cijfers zijn gebaseerd op een uitvraag waaraan 60 leden van de VNPF hebben meegewerkt. De VNPF vreest voor een kaalslag in de sector.

Op 12 maart gingen o.a. poppodia in Nederland plotseling dicht om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Sinds 1 juli 2020 kunnen poppodia onder strikte regels weer open. De 1,5 meter-afstand maakt het poppodia onmogelijk om rendabele activiteiten te organiseren. Het is ook nog niet duidelijk wanneer poppodia open kunnen zodat ze levensvatbaar kunnen functioneren. 

Omzetverlies 125 miljoen euro

Aan het begin van dit jaar was de verwachting dat ze in 2020 een omzet zouden halen van ca. 205 miljoen euro. Dit bedrag zal niet hoger zijn dan ca. 80 miljoen euro. De poppodia verwachten over 2020 een omzetverlies te lijden van 125 miljoen euro. De verwachting is dat de poppodia in totaal in 2020 een tekort zullen realiseren van ruim 32 miljoen euro. Met name de grootste poppodia hebben zeer zwaar te lijden onder de coronacrisis. Voor de vijf grootste poppodia  loopt het tekort op tot ruim 20 miljoen euro.

De VNPF is blij met en dankbaar voor alle genomen hulpmaatregelen, generiek en specifiek. Het zorgt ervoor dat de popsector verder komt en dat de schade zo beperkt mogelijk blijft. De steunmaatregelen van de overheid hebben effect, maar ook met de al toegezegde steunmaatregelen koerst de poppodiumsector in Nederland af op een tekort van 17 miljoen euro. Dit tekort kan teruglopen naar 9,8 miljoen euro door de extra noodsteun voor de culturele sector. Dit is een verrekening van de noodsteun die voortkomt uit de extra 300 miljoen euro steun voor de cultuursector. Deze komt echter een beperkt deel van de poppodia toe. 

Kaalslag dreigt

Berend Schans, directeur VNPF: "Cijfers hebben de neiging vrij snel als abstract te worden ervaren. Het grote probleem dat hierachter schuil gaat is de enorme impact die dit gaat hebben op de gehele sector. Ook in 2021 en verder. De impact van een gezonde popmuzieksector op bijvoorbeeld een stad en zijn bewoners en bezoekers is niet te onderschatten. Popcultuur en popmuziek genereren waarden. Popmuziek draagt bij aan de economie, het stimuleert diversiteit en inclusie binnen de cultuursector. Popmuziek bevordert talentontwikkeling en draagt bij aan sociale cohesie en de uitstraling van je stad of regio. Dat staat allemaal op grimmig schuddende grond. Een enorme kaalslag dreigt. Een afbraak die vele malen duurder zal zijn dan dit geconstateerde tekort.”

Crisis dreunt door in gehele keten

Naast poppodia verkeren ook festivals en festivalorganisatoren in zeer zwaar weer. Dat zorgt ervoor dat deze situatie doorwerkt in andere delen van de popsector. Artiesten, zzp’ers, tussenpersonen zoals boekingskantoren en ook allerlei toeleveranciers krijgen grote klappen te verwerken. 


Link: https://www.vnpf.nl/media/files/20200728-poppodia-in-tijden-van-covid-19.pdf
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podia, poppodia, crisis

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.