Geplaatst op: 29-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt

Zonder aanvullende steun wordt kaalslag verwacht

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt
Photo by anna-m. w. from Pexels
Nederlandse poppodia komen over het boekjaar 2020 na verwerking van alle steunmaatregelen nog altijd 9,8 miljoen euro tekort. De podia verwachten voor 2020 een omzetverlies van 125 miljoen euro, dat is 61% van de begrote inkomsten. Dat heeft de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) laten uitrekenen door de DSP-groep. De cijfers zijn gebaseerd op een uitvraag waaraan 60 leden van de VNPF hebben meegewerkt. De VNPF vreest voor een kaalslag in de sector.

Op 12 maart gingen o.a. poppodia in Nederland plotseling dicht om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Sinds 1 juli 2020 kunnen poppodia onder strikte regels weer open. De 1,5 meter-afstand maakt het poppodia onmogelijk om rendabele activiteiten te organiseren. Het is ook nog niet duidelijk wanneer poppodia open kunnen zodat ze levensvatbaar kunnen functioneren. 

Omzetverlies 125 miljoen euro

Aan het begin van dit jaar was de verwachting dat ze in 2020 een omzet zouden halen van ca. 205 miljoen euro. Dit bedrag zal niet hoger zijn dan ca. 80 miljoen euro. De poppodia verwachten over 2020 een omzetverlies te lijden van 125 miljoen euro. De verwachting is dat de poppodia in totaal in 2020 een tekort zullen realiseren van ruim 32 miljoen euro. Met name de grootste poppodia hebben zeer zwaar te lijden onder de coronacrisis. Voor de vijf grootste poppodia  loopt het tekort op tot ruim 20 miljoen euro.

De VNPF is blij met en dankbaar voor alle genomen hulpmaatregelen, generiek en specifiek. Het zorgt ervoor dat de popsector verder komt en dat de schade zo beperkt mogelijk blijft. De steunmaatregelen van de overheid hebben effect, maar ook met de al toegezegde steunmaatregelen koerst de poppodiumsector in Nederland af op een tekort van 17 miljoen euro. Dit tekort kan teruglopen naar 9,8 miljoen euro door de extra noodsteun voor de culturele sector. Dit is een verrekening van de noodsteun die voortkomt uit de extra 300 miljoen euro steun voor de cultuursector. Deze komt echter een beperkt deel van de poppodia toe. 

Kaalslag dreigt

Berend Schans, directeur VNPF: "Cijfers hebben de neiging vrij snel als abstract te worden ervaren. Het grote probleem dat hierachter schuil gaat is de enorme impact die dit gaat hebben op de gehele sector. Ook in 2021 en verder. De impact van een gezonde popmuzieksector op bijvoorbeeld een stad en zijn bewoners en bezoekers is niet te onderschatten. Popcultuur en popmuziek genereren waarden. Popmuziek draagt bij aan de economie, het stimuleert diversiteit en inclusie binnen de cultuursector. Popmuziek bevordert talentontwikkeling en draagt bij aan sociale cohesie en de uitstraling van je stad of regio. Dat staat allemaal op grimmig schuddende grond. Een enorme kaalslag dreigt. Een afbraak die vele malen duurder zal zijn dan dit geconstateerde tekort.”

Crisis dreunt door in gehele keten

Naast poppodia verkeren ook festivals en festivalorganisatoren in zeer zwaar weer. Dat zorgt ervoor dat deze situatie doorwerkt in andere delen van de popsector. Artiesten, zzp’ers, tussenpersonen zoals boekingskantoren en ook allerlei toeleveranciers krijgen grote klappen te verwerken. 


Link: https://www.vnpf.nl/media/files/20200728-poppodia-in-tijden-van-covid-19.pdf
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podia, poppodia, crisis

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/21
Meldpunt voor snellere betaling aan mkb
Een mkb-onderneming die door een groot bedrijf niet binnen de afgesproken betaaltermijn betaald krijgt, kan dit vanaf vandaag anoniem melden bij het tijdelijk Meldpunt Achterstallige Betalingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
26/01/21
Holland is exit, welkom voor The Netherlands
NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands.
25/01/21
Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus.
25/01/21
Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
25/01/21
RCN Vakantieparken breidt uit naar Duitsland
RCN Vakantieparken, bekend van 17 vakantieparken en campings in Nederland en Frankrijk, breidt uit n...
25/01/21
Reisplannen Nederlanders steeds later
Steeds minder Nederlanders hebben reisplannen en de plannen die er zijn schuiven steeds verder naar achteren. Nederlanders zijn een stuk negatiever dan de gemiddelde Europeaan.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
25/01/21
Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg
Enkele balie- en beveiligingsmedewerkers van het Fries Museum gaan de komende weken aan de slag als ...