Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Lobke Elbers
Next Tourism Generation Alliantie
Publicatie: R&T juni 2020

Next Tourism Generation deel 3 (slot): DMO

De veranderende rol van Destinatie Management Organisaties en het belang van nieuwe skills sets

Next Tourism Generation deel 3 (slot): DMO
Foto: Unsplash

De Next Tourism Generation Alliantie (een Erasmus+ project geïnitieerd door de Europese Commissie) doet sinds 2018 onderzoek naar de huidige skills gaps en toekomstige skills behoeften in vijf toeristische subsectoren. Het doel van het onderzoek is erop gericht om partners van onderwijs, industrie en overheid samen te brengen en sectorale samenwerking tussen deze partijen te verbeteren op het gebied van digital, social en green skills. Het consortium bestaat uit 7 onderwijspartners en 7 industriepartners uit 14 verschillende landen. Deze keer in deel 3 van de serie staan de Destinatie Management Organisaties centraal.


De focus van dit project ligt op de lange termijn (een perspectief voor 2030), maar door de Covid-19 crisis wordt de sector met een nog hogere urgentie gedwongen om na te denken over de zeer nabije toekomst. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat we alle kennis en krachten die er zijn ook vanuit dit project openbaar maken en daarmee organisaties mobiliseren om de vergaande uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, bestemmingsontwikkeling en multidisciplinaire samenwerkingen aan te gaan.


DMO’s en benodigde skills sets: top 15 voor 2030

In onderstaand overzicht zijn de top 15 van benodigde competenties gecategoriseerd naar urgentie op basis van de survey resultaten van het onderzoek in Nederland. Om onderstaande tabel goed te lezen is het van belang te weten dat de digitale skills zijn weergegeven in grijs, de duurzaamheid skills zijn weergeven in groen en de sociaal-culturele skills zijn weergegeven in geel.


Tabel: Huidige behoeften aan digitale skills


Bron: Next Tourism Generation Skills report Nederland


Alle werknemers hebben behoefte aan digitale vaardigheden die steeds belangrijker worden en door sommigen worden gezien als de meest relevante vaardigheden voor DMO-personeel. Vaardigheden zijn nodig voor datagedreven marketing en het kunnen meten van resultaten van campagnes. Dit geldt ook voor vaardigheden voor bijvoorbeeld het ontwikkelen en werken met chatbox-functionaliteiten met behulp van AI om bezoekers persoonlijker te begeleiden en een betere beleving in de stad te bieden.


Op dit moment is daar door de corona-crisis nog een extra dimensie aan toe te voegen; hoe kunnen digitale belevingen bijdragen aan het oplossen van huidige vraagstukken omtrent de toekomst van gastvrijheid en toerisme?


Ook zijn er aanvullende competenties nodig om met digitale marketing oplossingen en sociale media te kunnen werken en deze zelf te beheren en hier leringen uit te trekken; ontwerpen en bijwerken van websites; gegevensanalyse, algoritmen begrijpen en strategieën ontwikkelen op basis van gegevensverzameling; e-marketing; menselijk inzicht combineren met digitale inzichten en tools (AI); privacy garanderen met betrekking tot het verzamelen van gegevens.


Daarnaast werd door diverse DMO’s aangegeven dat het erg belangrijk is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van AR, VR, beacons, QR codes et cetera. Hoewel een DMO niet noodzakelijk een innovator is, moet de organisatie wel op de hoogte zijn van dergelijke ontwikkelingen en tools, omdat deze de bestemming zullen beïnvloeden.


Huidige behoeften aan sociaal-culturele skills

Vaardigheden op het gebied van gastvrijheid/service zijn nog steeds erg belangrijk in deze sector, ook voor de (nabije) toekomst en een mogelijk tijdelijke 1,5 meter economie. Een geïnterviewde noemde het belang van brede, algemene vaardigheden zoals het kunnen delen van kennis en ideeën, naast empathie, openheid en leergierigheid van collega's.

Het ontwerpen van (video) content, het creëren van unieke pakketten voor klanten en schrijfvaardigheden werden ook expliciet benoemd. Citaat: "Vroeger gingen de ontwikkelingen minder snel en de boodschappen en communicatie dus ook, nu willen we inspelen op een trend en nu hebben we een video nodig. Content moet bijna op dezelfde dag worden gelanceerd! Deze capaciteit (het creëren van video-inhoud en montage) moeten we dan in huis hebben ”.


Huidige behoeften aan duurzaamheid skills

Over het algemeen zijn DMO's toegewijd aan het genereren van economische groei en het creëren van welvaart en welvaart voor de lokale bevolking. Er moet een balans zijn tussen bezoekers, bewoners en bedrijven. Die driehoek - in balans - is essentieel voor een sterke stad of regio. Vraag en aanbod veranderen echter voortdurend, dus je moet op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen en goede concepten bedenken. Conceptueel denken is de sleutel voor de toekomst van toerisme.

Hierbij is marketing uiterst belangrijk; marketeers moeten proberen toeristen/bezoekers aan te trekken die passen bij het DNA van de stad en de lokale bevolking; dit is behoorlijk uitdagend maar ook erg belangrijk. Samen met lokale partners proberen ze ook attracties te ontwikkelen die passen bij de stad.


DMO's staan voor veel veranderingen en het creëren van een omgeving voor levenlang leren is cruciaal. DMO's zullen afstappen van simpelweg het verstrekken van informatie (die bezoekers zelf via internet kunnen raadplegen) naar het bieden van inspiratie en (digitale) ervaringen voor bezoekers; de klant helpen de oceaan van informatie te begrijpen.


Alvast aan de slag met de Next Tourism Generation Toolkit

Een volgende stap voor de toerisme sector ligt in eerste instantie binnen de politiek en economie die een helpende hand willen reiken. De andere stap ligt binnen de organisaties en hun Human Capital om zich verder te verrijken en te verdiepen. Nieuwe skills sets worden door de coronacrisis als het ware geforceerd ontwikkeld; vergaande flexibiliteit, ongewone creativiteit en innoverend vermogen staan op dit moment centraal.


Aansluiting met HR-agenda’s van DMO’s

In Nederland is door inzet van een survey en aanvullende expert interviews onderzoek gedaan naar de specifieke competenties die nodig zijn om DMO’s in de toekomst verder te laten ontwikkelen. De onderzoeksresultaten zijn inmiddels beschikbaar gesteld en de onderzoeksresultaten hebben onder andere gediend als input voor de Human Capital agenda van CELTH. Ook Destinatie Netwerk Nederland heeft aangegeven om op basis van deze onderzoeksresultaten samen met HR-managers verder in gesprek te gaan over de competenties van (toekomstige) medewerkers, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het aantrekken en behouden van Human Capital.


Hoe verder?

Trefwoorden: dmo's, arbeidsmarkt, werknemers, vaardigheden, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...