Geplaatst op: 24-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet. Sterkst getroffen worden de horeca en de reisbranche. Goed nieuws is er voor de vakantieparken, voor hen voorziet Rabobank een 0-lijn. Regionaal ziet de bank evenwel grote verschillen.

Voor hotels voorziet Rabobank in het derde kwartaal van 2020 nog een omzetverlies van 50%. Dat loopt heel langzaam terug naar -15% in het derde kwartaal van 2021. Restaurants zullen zich moeten voorbereiden op een langdurige omzetdip van 40% tot 50%. Pas in het derde kwartaal van 2021 voorziet Rabobank een herstel. Cafés zitten dit kwartaal op 50% omzetverlies maar dat gaat in de koude kwartalen 4 en 1 oplopen naar 70%. Voor cafetaria’s herstelt het omzetverlies heel langzaam vanuit een minder diep dal (-15% in het 3e kwartaal van 2020).

Reisorganisaties zitten in het derde kwartaal nog in een flinke dip (-70%) maar dat herstelt zich snel vanaf het 4e kwartaal van 2020 naar -20% tot -10% in het 2e kwartaal van 2021.

Vakantieparken lijken met een verwacht omzetverlies van 0% over alle kwartalen het minste last te hebben van de coronacrisis. 

De dagrecreatie zal zich na de zomer enigszins herstellen van -53% in het 3e kwartaal van 2020 naar zo’n -30% vanaf het 4e kwartaal. Pas in het 3e kwartaal van 2021 wordt een omzetherstel verwacht. De sport- en recreatieverenigingen  zullen zich sneller herstellen. Daar is met -15% in het 3e kwartaal van 2020 het dal ook niet zo diep en gaat de sector al in het 1e kwartaal van 2021 naar de 0-lijn. 



Regionaal grote verschillen

Rabobank ziet regionaal grote verschillen. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment. We zien hun omzetten op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit komt doordat het binnenlandse toerisme aantrekt en doordat het toerisme uit de buurlanden weer op gang komt. Ook zien we voor dit type bedrijven dat de boekingen voor het najaar al iets voor op schema lopen, wat kan duiden op een kleine plus voor het derde kwartaal van 2020.

Het herstel van de omzetten van hotels in steden blijft achter omdat het internationaal toerisme sterk is afgenomen. Daarbij zijn stadshotels vaker dan gemiddeld afhankelijk van zakelijke gasten. Door het uitblijven van onder andere congressen mist de sector deze groep gasten. Het herstel zal met vertraging op gang komen, waarbij voor het toerisme pas een volledig herstel zal plaats vinden in 2023.

Thuiswerken gaat niet meer weg

Nu veel Nederlanders al maanden thuiswerken, omarmen veel bedrijven ook de voordelen van het thuiswerken. Hiermee zullen een aantal zaken structureel gaan veranderen.

Rabobank verwacht dat de bezetting op kantoren zal afnemen en daarmee ook de bestedingen in de bedrijfscatering. Kantoorbezoek zal met name gericht zijn op sociale contacten. Cateraars kunnen hier op inspelen door het aanbod aan te passen. Op locaties waar veel mensen passeren, zogenaamde ‘high-traffic locaties’, verwachten we structureel minder mensen, omdat mensen meer thuiswerken. Dit betekent minder gasten voor met name de to-go-concepten op onder ander stations en vliegvelden.

Uit eten en sporten op andere momenten

Waar we traditioneel uit eten gaan op donderdag tot en met zaterdag, kan dit door het thuiswerken wat meer verschuiven door de flexibiliteit in de agenda. Restaurants kunnen hier op in gaan spelen. Ook fitnessbedrijven kunnen wellicht profiteren van meer thuiswerken. Ze kunnen in spelen op de flexibiliteit van de werknemer door activiteiten te spreiden over de dag kunnen.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/coronacrisis/horeca-en-recreatie/horeca-en-recreatiesector-lijdt-onder-coronaregels
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, hotels, cafés, restaurants, cafetaria's, dagrecreatie

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.