Geplaatst op: 23-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
Photo by Oleg Magni from Pexels
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.

In het eerste kwartaal, met slechts twee coronalockdownweken daalde de omzetten in de branche al met dubbele cijfers. Het sterkste in de reisbranche (-18%), cafés (-15%), hotels (-13%) en restaurants (-12%). ABN AMRO verwacht dat deze sectoren in het tweede kwartaal nog met veel slechtere cijfers komen. 

Economie krimpt door minder buitenlandvakanties 

Volgens de bank krimpt de Nederlandse economie ook doordat we minder op vakantie gaan naar het buitenland. Aan buitenlandse vakanties geven Nederland samen 23,9 miljard euro uit. Daarvan wordt een deel in het buitenland uitgegeven maar 6,6 miljard euro daarvan komt rechtstreeks in Nederland terecht. Dat zijn bijvoorbeeld inkomsten van reisbureau’s en touroperators, binnenlandse vervoerskosten. Die 6,6 miljard euro is 0,85% van het bruto binnenlands product. 

Het mag duidelijk zijn dat de vakantiemarkt er in 2020 heel anders uit zal zien. We gaan veel minder in het buitenland op vakantie en slechts een deel van de Nederlanders ruilt die vakantie in voor een binnenlandse. Uit een analyse van het betalingsverkeer van en naar ABN AMRO-rekeninghouders blijkt dat Nederlandse consumenten in de periode maart – mei 2020 ruim 70 procent minder uitgaven aan reizen en vakanties.

Herstel vakantiemarkt pas in 2022

Ondanks de coronacrisis zijn Nederlanders nog niet vakantiemoe. Uit onderzoek van Trends &Tourism blijkt dat  een grote meerderheid van de bevolking (75%) de komende jaren nog altijd op vakantie wil gaan. Toch gaat de Nederlandse vakantiemarkt een moeilijke periode tegemoet. Bij ABN AMRO verwachten ze dat het aantal buitenlandvakanties van Nederlanders pas in 2022 weer op het niveau van 2019 komt te liggen. Het feit dat populaire bestemmingen als Frankrijk en Duitsland goed met de auto en trein bereikbaar zijn bevordert het herstel. Deskundigen van de bank verwachten dat consumenten in de toekomst meer korte vakanties boeken om de risico’s van besmetting en annulering te verkleinen. 

Hotelmarkt kleiner

ABN AMRO verwacht dat de hotelmarkt niet volledig zal herstellen. Nederlandse hotels zijn voor 38% van alle hotelovernachtingen afhankelijk van de zakelijke markt en voor nog eens 52% van buitenlandse toeristen. Met name Amerikaanse en Britse toeristen kampen voorlopig nog met reisbeperkingen. Al is het maar omdat het aantal vluchten nog beperkt is. Positief is dat de meeste hotels cashflowneutraal zijn vanaf ongeveer 55 procent bezetting. Per juli 2020 lukt het veel hotels om deze bezetting te realiseren. Zij richten zich op Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. 

Doordat veel zakelijke evenementen, beurzen en congressen vanaf maart zijn geannuleerd of verzet, worden met name de hotels die zich op de zakelijke reiziger richten hard geraakt. Het herstel van deze markt zal volgens ABN AMRO niet volledig zal zijn. Mensen raken gewend aan het videobellen, dat tijd en geld bespaart. Ook na de introductie van een vaccin zullen zakenreizigers en hun werkgevers zich afvragen of een fysiek bezoek noodzakelijk is, of dat een virtueel bezoek kan volstaan. 

Campings en bungalowparken worden veel minder hard door de coronacrisis geraakt. Zij zijn veel minder afhankelijk van de buitenlandse markt. Bij de campings kwam in 2019 slechts 27% van de gasten uit het buitenland. Bij de vakantieparken kwam 28,4% uit het buitenland; voornamelijk uit Duitsland en België. Die gasten komen als eerste weer terug.

Trefwoorden: corona, crisis, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...