Geplaatst op: 20-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd
Over waterrecreatie is weinig actueel onderzoek beschikbaar. Dat is jammer, zeker nu de markt vanwege corona volop in beweging is. Daarom is het onderzoek naar (nieuwe) waterrecreanten van Projectbureau Vrolijks, de provincie Zeeland en de regio Gastvrije Randmeren een supergoed idee. Het onderzoek loopt deze zomer en is al van start gegaan.

De regio's doen deze zomer onderzoek onder (nieuwe) waterrecreanten op en aan het water. Zij wil weten wat de activiteiten, ervaringen, veranderingen en wensen zijn van deze doelgroep. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda. In Zeeland wordt het onderzoek uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda in samenwerking met de Zeeuwse partners HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, Impuls Zeeland en VVV Zeeland In de loop van de zomer haken meer regio’s aan met een soortgelijke aanpak. In de Randmeren samen met de Regio Randmeren, ook daar is de uitvoering in handen van Projectbureau Vrolijks. Op www.RondvraagZeeland.com en www.RondvraagRandmeren.com wordt een online vragenlijst gestart met leuke dilemma’s en mooie beelden. Zo wordt deelname nuttig én leuk. Het onderzoek loopt door tot eind augustus. Rond het onderzoek is een campagne gestart met flyers, social media en nieuwsbrieven. 

Achtergrond van het onderzoek 

Veel havens en bootverhuurders zien dat de watersport met een opmars bezig is. Vanwege corona (her)ontdekken veel Nederlanders de watersportmogelijkheden in eigen land. Nu is iedereen natuurlijk heel benieuwd of dit een blijvende trend is en wat deze 'nieuwe watersporter' nodig heeft om het water op te blijven gaan. De initiatiefnemers willen graag weten wat deze nieuwe en de bestaande gebruikers doen op en aan het water, wat ze ervaren, wat hun verwachtingen zijn voor de toekomst en welke tips zij geven om het gebied verder te verbeteren. 

Corona en watersport

Het onderzoek haakt aan bij de actualiteit van Corona en vraagt ook actief naar wat er anders is dit jaar. "Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar de verwachtingen voor de toekomst", stelt Rob Vrolijks. "Hebben gasten het water (opnieuw) ontdekt of is het een tijdelijke noodzaak? En wat kunnen we doen om deze gasten voor de waterrecreatie te behouden?" 

Die vragen vormen de kern van het onderzoek. Ze gaan daarbij uit van alle waterrecreanten: strandgasten tot booteigenaren en alle soorten waterbeleving. Een soortgelijk onderzoek doet Projectbureau Vrolijks deze zomer ook samen met kustregio Zeeland, en wellicht nog enkele andere regio's, zodat ze vergelijkingen kunnen maken. 

Campagne

De werving van de respondenten wordt opgepakt als een soort campagne. Daarmee proberen ze een grote respons te krijgen. Vanaf 17 juli gaat het onderzoek live. De resultaten worden verwerkt, gekoppeld aan landelijke data over de waterrecreatie en vakanties dit jaar en worden vergelijkbaar gemaakt voor de regio’s. Uitkomsten worden dit najaar verwacht. 
Link: https://www.rondvraagrandmeren.com/
Topics:Watersport
Trefwoorden: waterport, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...