Geplaatst op: 20-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd
Over waterrecreatie is weinig actueel onderzoek beschikbaar. Dat is jammer, zeker nu de markt vanwege corona volop in beweging is. Daarom is het onderzoek naar (nieuwe) waterrecreanten van Projectbureau Vrolijks, de provincie Zeeland en de regio Gastvrije Randmeren een supergoed idee. Het onderzoek loopt deze zomer en is al van start gegaan.

De regio's doen deze zomer onderzoek onder (nieuwe) waterrecreanten op en aan het water. Zij wil weten wat de activiteiten, ervaringen, veranderingen en wensen zijn van deze doelgroep. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda. In Zeeland wordt het onderzoek uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda in samenwerking met de Zeeuwse partners HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, Impuls Zeeland en VVV Zeeland In de loop van de zomer haken meer regio’s aan met een soortgelijke aanpak. In de Randmeren samen met de Regio Randmeren, ook daar is de uitvoering in handen van Projectbureau Vrolijks. Op www.RondvraagZeeland.com en www.RondvraagRandmeren.com wordt een online vragenlijst gestart met leuke dilemma’s en mooie beelden. Zo wordt deelname nuttig én leuk. Het onderzoek loopt door tot eind augustus. Rond het onderzoek is een campagne gestart met flyers, social media en nieuwsbrieven. 

Achtergrond van het onderzoek 

Veel havens en bootverhuurders zien dat de watersport met een opmars bezig is. Vanwege corona (her)ontdekken veel Nederlanders de watersportmogelijkheden in eigen land. Nu is iedereen natuurlijk heel benieuwd of dit een blijvende trend is en wat deze 'nieuwe watersporter' nodig heeft om het water op te blijven gaan. De initiatiefnemers willen graag weten wat deze nieuwe en de bestaande gebruikers doen op en aan het water, wat ze ervaren, wat hun verwachtingen zijn voor de toekomst en welke tips zij geven om het gebied verder te verbeteren. 

Corona en watersport

Het onderzoek haakt aan bij de actualiteit van Corona en vraagt ook actief naar wat er anders is dit jaar. "Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar de verwachtingen voor de toekomst", stelt Rob Vrolijks. "Hebben gasten het water (opnieuw) ontdekt of is het een tijdelijke noodzaak? En wat kunnen we doen om deze gasten voor de waterrecreatie te behouden?" 

Die vragen vormen de kern van het onderzoek. Ze gaan daarbij uit van alle waterrecreanten: strandgasten tot booteigenaren en alle soorten waterbeleving. Een soortgelijk onderzoek doet Projectbureau Vrolijks deze zomer ook samen met kustregio Zeeland, en wellicht nog enkele andere regio's, zodat ze vergelijkingen kunnen maken. 

Campagne

De werving van de respondenten wordt opgepakt als een soort campagne. Daarmee proberen ze een grote respons te krijgen. Vanaf 17 juli gaat het onderzoek live. De resultaten worden verwerkt, gekoppeld aan landelijke data over de waterrecreatie en vakanties dit jaar en worden vergelijkbaar gemaakt voor de regio’s. Uitkomsten worden dit najaar verwacht. 
Link: https://www.rondvraagrandmeren.com/
Topics:Watersport
Trefwoorden: waterport, onderzoek

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.