Geplaatst op: 20-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

2019: Minder bezoek aan grote Europese attractieparken

2019: Minder bezoek aan grote Europese attractieparken
Afbeelding van Paul Brennan via Pixabay
Het bezoek aan grote Europese attractieparken is in 2019 gedaald. Wereldwijd groeide het bezoek. Dat blijkt uit het Global Attractions Attendance Report van AECOM en TEA.

De tien grootste attractieparkbedrijven ter wereld hebben vorig jaar 4,0% meer bezoek getrokken. Samen trokken ze 521 miljoen bezoekers. Grootste is Walt Disney Attractions met 156 miljoen bezoeken, gevolgd door Merlin Entertainments Group met 67 miljoen bezoeken en ACT Parks China met 54 miljoen bezoeken. De top 10 wordt afgesloten door Parques Reunidos met 22 miljoen bezoeken. Deze laatste keten is ook eigenaar van Slagharen in Nederland en Bobbejaanland in België. Het ging niet met alle parken in de top 10 vooruit. Zo zakte het bezoek aan Walt Disney met 0,8%. Sterkste groei boekte de Fantawild Group (+19,8%). Zij hebben vooral parken in China. 

Wereld: +0,7%

Verleggen we de focus naar de afzonderlijke parken dan staat Magic Kingdom van Disney in Florida met 20,9 miljoen bezoekers op nummer 1. Op plaatsen 2 tot en met 4 staan ook parken van Disney. Pas op plaats 5 vinden we Universal Studio’s in Japan met 14,5 miljoen bezoeken. In de top 25 van de wereld is de Efteling met 5,3 miljoen bezoekers (-1,7%) de enige Nederlandse representant. De top 25 van grootste attractieparken ter wereld trok in 2019 samen 254 miljoen bezoekers, een groei van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder. 

Europa: -1,3%

Het bezoek aan 20 grootste attractieparken van Europa daalde met 1,3% naar 64,5 miljoen bezoeken. In 2018 konden ze nog een groei van 4,4% noteren. De top drie wordt gevormd door Disneyland Parijs (9,7 miljoen bezoeken / -1,0%), Europa-Park (5,7 miljoen bezoeken / +,5%) en de Efteling (5,3 miljoen bezoeken / -1,7%). Het is opvallend dat in Europa vooral grote parken bezoek moesten inleveren. Naast Disneyland Parijs en Efteling waren dat ook nog Walt Disney Studio’s (-1,0%), Tivoli Gardens (-5,5%) en Liseberg (-3,4%). De Tivoli Gardens hadden last van het slechte weer in het najaar en Liseberg ging entree heffen bij events die eerder gratis toegankelijk waren. Van de top 10 moesten er 5 verlies in bezoek accepteren. In de top 11 tot 20 groeiden alle parken qua bezoek. Parc Asterix met 7,0% het sterkst. 



In Azië nam in tegenstelling tot Europa het bezoek juist toe (+0,5%). Ook in Noord-Amerika (+1,2%) en Zuid-Amerika (+2,5%) groeide het bezoek tussen 2018 en 2019. 
Link: http://www.teaconnect.org/index.cfm
Trefwoorden: attractieparken, bezoek

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
23/09/20
 2e kwartaal sterk gedaalde consumptie huishoudens 8,5%
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwarta...
22/09/20
Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.
22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
22/09/20
Princess Cruises verkoopt twee schepen
Het gaat om de Sun Princess en Sea Princess.
22/09/20
Exclusief voor leden
Preston Palace groeit en zoekt medewerkers
In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert all inclusive hotel Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven.
21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's