Geplaatst op: 17-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Multichannel campagne zomervakantie Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei

Multichannel campagne zomervakantie Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei
Campagne zomervakantie 1,5 mtr in Utrecht. Niet naar Franse kastelen maar naar de Heuvelrug. Foto RBT Heuvelrug.
Ook in de regio Utrecht brengen veel mensen de zomervakantie in eigen land door. Daarom komt Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei met de online campagne #opdeheuvelrug. Deze laat mooie en bijzondere plekken zien op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Daarnaast krijgen bewoners en bezoekers van de regio informatie aangereikt over veilige activiteiten. #opdeheuvelrug gaat op zaterdag 18 juli van start, tegelijk met het begin van de zomervakantie in de regio midden.

#opdeheuvelrug is onderdeel van het vorige week gepresenteerde Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 en vergelijkt plekken in de regio met buitenlandse locaties waar mensen deze zomer niet heen kunnen of willen. De campagne sluit aan bij ‘Hier moet je zijn’ als landelijke beweging waarin het enthousiasme voor Nederland wordt benadrukt.

Terughoudende campagne gericht op aanwezige bezoekers

Omdat RBT Heuvelrug & Vallei in deze fase terughoudend is in de promotie van de regio naar buiten toe, richt #opdeheuvelrug zich op inwoners, bezoekers die verblijven in de regio en dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. 

"Dat zijn groepen mensen die hier al zijn of waarvan we weten dat de kans groot is dat ze deze zomer gewoon naar onze mooie Heuvelrug komen”, licht de Zeister wethouder Sander Jansen (coördinerend portefeuillehouder namens de negen regiogemeentes die met elkaar het RBT vormen) toe. "Door hen goed te informeren kunnen we de mensen spreiden over het hele gebied en zorgen we dat ondernemers goed kunnen draaien. Dit helpt de ondernemers en de vele mensen die werkzaam zijn in deze sector zo goed mogelijk uit de crisis te komen.”

Uitvoering multichannel met partners

De RBT zet voor de uitvoering vooral de eigen kanalen in maar er zijn ook slimme combinaties bedacht. Partners en leveranciers zijn benaderd om ook de campagne uit te dragen via hun eigen kanalen. De opzet is om zowel online als offline de bezoekers te bereiken. Daarom zijn ook abri's en mupi's meegenomen in de keuze voor de mediakanalen. Snelwegborden worden juist niét ingezet omdat de campagne gericht is op aanwezige bezoekers en inwoners. In dit artikel vind je voorbeelden van de posters.



1,5 meter #opdeheuvelrug recreatie volgens richtlijnen

Binnen de geldende richtlijnen van het RIVM wil het RBT mensen vooral laten genieten van een onbezorgd verblijf op de Heuvelrug. "Onder het motto ‘1,5 meter #opdeheuvelrug’ reiken we daarom informatie aan over leuke en soms verrassende activiteiten en daguitjes binnen wat nu kan en mag”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Je kunt hierbij denken aan locaties met tijdsloten of die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar de flanken waar meer ruimte is zoals in de Gelderse Vallei”. 

Informatie wordt vooral online aangereikt. Wanneer mocht blijken dat het op bepaalde plekken toch drukker wordt dan voorzien, dan kan informatie meteen worden aangepast.



Veel aandacht voor hard geraakte gebieden

Omdat naast de toeristische sector ook winkels, horeca, cultuur en evenementen hard zijn geraakt door corona, is in #opdeheuvelrug ook veel aandacht voor de lokale stads- en dorpscentra. 

"Het aanbod van lokale partijen is belangrijk voor onze regio”, vervolgt Van der Schaaf. "Niet alleen voor de leefbaarheid voor de inwoners maar ook als basis voor een goed toeristisch-recreatief product. Daarom willen we samen met de ondernemersverenigingen en gemeentes er alles aan doen om juist nu ook deze partijen extra te ondersteunen. Onder meer door het grote bereik van onze online communicatiemiddelen in te zetten.”

Meer over #opdeheuvelrug is te lezen op hiermoetjezijn.opdeheuvelrug.nl.

Trefwoorden: campagne, 1, 5 meter, zomer, vakantie, bezoekers, recreatie, Utrecht, communicatie, regiomarketing, beleid

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...