Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde. Kostenbesparingen, verbeterd inzicht in de financiën en sturing op de omzetontwikkeling hebben bijgedragen aan het positieve resultaat. Toch staat de organisatie voor een grote transitie.

Positief exploitatieresultaat 

In 2019 is hard gewerkt aan het terugbrengen van de verliezen, die de afgelopen vier jaar zijn ontstaan. VVV Zeeland heeft de personeelskosten en het ziekteverzuim weten te verlagen. Per afdeling zijn de budgetten inzichtelijk gemaakt waardoor men tussentijds beter kon sturen op de uitgaven. Daarnaast had de organisatie een meevaller dankzij een prijsindexatie van subsidies die werd verhoogd door gemeenten en Provincie. Het uiteindelijke positieve resultaat voor belasting is €18.000. 

Mooie resultaten

De website van VVV Zeeland kreeg 3,5 miljoen bezoekers die samen 11,8 miljoen pagina’s bekeken. Op social media werden 9,8 miljoen consumenten bereikt. Het aantal volgers op Facebook groeide met 15% naar 112.000 en op Instagram met 98% naar 15.000. Met haar campagnes heeft VVV Zeeland in 2019 een totaal bereik van 38,6 miljoen behaald. Met email werden 340.000 potentiële gasten bereikt, een groei van 33% ten opzichte van 2018. De 6 VVV Inspiratiepunten kregen 510.000 bezoekers over de vloer die de dienstverlening op diverse aspecten met rapportcijfers van 8 tot 10 beoordeelden. 

Stabiele organisatie 

VVV Zeeland heeft haar taken op, onder andere het gebied van gastheerschap en bezoekersmarketing, niveau weten te houden. Ook in de turbulente tijd voor de toeristische sector door corona en parallel daaraan haar eigen transitie, is VVV Zeeland in staat gebleken om een goede bijdrage te leveren aan het voorlichten, gidsen en het herstellen van de vraag van het toerisme in Zeeland. Daarmee is aangetoond dat de basis voor een stabiele organisatie in 2019 is gelegd, waardoor een transitie naar een nieuwe marketingorganisatie mogelijk is.  Bij de Zeeuwse VVV werken 51 medewerkers (39 fte) en zijn 64 vrijwilligers betrokken.

Continuïteit VVV Zeeland 

Ondanks een overall positief resultaat in 2019, is er nog geen euforie bij directeur Erik van den Dobbelsteen. "Ik ben trots op de medewerkers van VVV Zeeland, zij hebben het afgelopen jaar veel werk verzet en de basis van de organisatie weer op orde gekregen. Doordat er in 2019 geen financiële ruimte was voor uitgaven aan investeringen en/of innovaties is de organisatie voor de lange termijn niet houdbaar. Daarom werken we nu aan een ontmanteling van VVV Zeeland en een overdracht van toeristische taken aan derden en de nieuwe marketingorganisatie”. De nieuwe marketingorganisatie dient per 1 januari 2021 operationeel te zijn. 



Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, demo, zeeland

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...