Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde. Kostenbesparingen, verbeterd inzicht in de financiën en sturing op de omzetontwikkeling hebben bijgedragen aan het positieve resultaat. Toch staat de organisatie voor een grote transitie.

Positief exploitatieresultaat 

In 2019 is hard gewerkt aan het terugbrengen van de verliezen, die de afgelopen vier jaar zijn ontstaan. VVV Zeeland heeft de personeelskosten en het ziekteverzuim weten te verlagen. Per afdeling zijn de budgetten inzichtelijk gemaakt waardoor men tussentijds beter kon sturen op de uitgaven. Daarnaast had de organisatie een meevaller dankzij een prijsindexatie van subsidies die werd verhoogd door gemeenten en Provincie. Het uiteindelijke positieve resultaat voor belasting is €18.000. 

Mooie resultaten

De website van VVV Zeeland kreeg 3,5 miljoen bezoekers die samen 11,8 miljoen pagina’s bekeken. Op social media werden 9,8 miljoen consumenten bereikt. Het aantal volgers op Facebook groeide met 15% naar 112.000 en op Instagram met 98% naar 15.000. Met haar campagnes heeft VVV Zeeland in 2019 een totaal bereik van 38,6 miljoen behaald. Met email werden 340.000 potentiële gasten bereikt, een groei van 33% ten opzichte van 2018. De 6 VVV Inspiratiepunten kregen 510.000 bezoekers over de vloer die de dienstverlening op diverse aspecten met rapportcijfers van 8 tot 10 beoordeelden. 

Stabiele organisatie 

VVV Zeeland heeft haar taken op, onder andere het gebied van gastheerschap en bezoekersmarketing, niveau weten te houden. Ook in de turbulente tijd voor de toeristische sector door corona en parallel daaraan haar eigen transitie, is VVV Zeeland in staat gebleken om een goede bijdrage te leveren aan het voorlichten, gidsen en het herstellen van de vraag van het toerisme in Zeeland. Daarmee is aangetoond dat de basis voor een stabiele organisatie in 2019 is gelegd, waardoor een transitie naar een nieuwe marketingorganisatie mogelijk is.  Bij de Zeeuwse VVV werken 51 medewerkers (39 fte) en zijn 64 vrijwilligers betrokken.

Continuïteit VVV Zeeland 

Ondanks een overall positief resultaat in 2019, is er nog geen euforie bij directeur Erik van den Dobbelsteen. "Ik ben trots op de medewerkers van VVV Zeeland, zij hebben het afgelopen jaar veel werk verzet en de basis van de organisatie weer op orde gekregen. Doordat er in 2019 geen financiële ruimte was voor uitgaven aan investeringen en/of innovaties is de organisatie voor de lange termijn niet houdbaar. Daarom werken we nu aan een ontmanteling van VVV Zeeland en een overdracht van toeristische taken aan derden en de nieuwe marketingorganisatie”. De nieuwe marketingorganisatie dient per 1 januari 2021 operationeel te zijn. 



Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, demo, zeeland

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
30/07/20
Whitepaper Digitale Vrijetijdswereld
MarketingOost heeft een whitepaper gemaakt die ondernemers in de vrijetijdssector moet inspireren over digitalisering. De provincie Overijssel ondersteunt met subsidiemogelijkheden.
23/07/20
Tips van vrienden zien op Terschelling Tips app
De VVV Terschelling lanceerde onlangs ‘Terschelling Tips’, een app vol tips met activiteiten in de natuur op Terschelling. Bijzonder is dat gebruikers kunnen zelf ook tips toevoegen, tips van vrienden zien en vragen.
20/07/20
Goene pop-up van Breda Marketing op Grote Markt
Breda wil bezoekers en de eigen bewoners in deze coronatijd de ruimte geven. Dat doen ze vanaf dit weekend ook letterlijk met een pop-up vestiging hartje binnenstad waar bezoekers worden verleid de natuur in en rond de stad te bezoeken.
15/07/20
Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde.
15/07/20
Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.