Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019

Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde. Kostenbesparingen, verbeterd inzicht in de financiën en sturing op de omzetontwikkeling hebben bijgedragen aan het positieve resultaat. Toch staat de organisatie voor een grote transitie.

Positief exploitatieresultaat 

In 2019 is hard gewerkt aan het terugbrengen van de verliezen, die de afgelopen vier jaar zijn ontstaan. VVV Zeeland heeft de personeelskosten en het ziekteverzuim weten te verlagen. Per afdeling zijn de budgetten inzichtelijk gemaakt waardoor men tussentijds beter kon sturen op de uitgaven. Daarnaast had de organisatie een meevaller dankzij een prijsindexatie van subsidies die werd verhoogd door gemeenten en Provincie. Het uiteindelijke positieve resultaat voor belasting is €18.000. 

Mooie resultaten

De website van VVV Zeeland kreeg 3,5 miljoen bezoekers die samen 11,8 miljoen pagina’s bekeken. Op social media werden 9,8 miljoen consumenten bereikt. Het aantal volgers op Facebook groeide met 15% naar 112.000 en op Instagram met 98% naar 15.000. Met haar campagnes heeft VVV Zeeland in 2019 een totaal bereik van 38,6 miljoen behaald. Met email werden 340.000 potentiële gasten bereikt, een groei van 33% ten opzichte van 2018. De 6 VVV Inspiratiepunten kregen 510.000 bezoekers over de vloer die de dienstverlening op diverse aspecten met rapportcijfers van 8 tot 10 beoordeelden. 

Stabiele organisatie 

VVV Zeeland heeft haar taken op, onder andere het gebied van gastheerschap en bezoekersmarketing, niveau weten te houden. Ook in de turbulente tijd voor de toeristische sector door corona en parallel daaraan haar eigen transitie, is VVV Zeeland in staat gebleken om een goede bijdrage te leveren aan het voorlichten, gidsen en het herstellen van de vraag van het toerisme in Zeeland. Daarmee is aangetoond dat de basis voor een stabiele organisatie in 2019 is gelegd, waardoor een transitie naar een nieuwe marketingorganisatie mogelijk is.  Bij de Zeeuwse VVV werken 51 medewerkers (39 fte) en zijn 64 vrijwilligers betrokken.

Continuïteit VVV Zeeland 

Ondanks een overall positief resultaat in 2019, is er nog geen euforie bij directeur Erik van den Dobbelsteen. "Ik ben trots op de medewerkers van VVV Zeeland, zij hebben het afgelopen jaar veel werk verzet en de basis van de organisatie weer op orde gekregen. Doordat er in 2019 geen financiële ruimte was voor uitgaven aan investeringen en/of innovaties is de organisatie voor de lange termijn niet houdbaar. Daarom werken we nu aan een ontmanteling van VVV Zeeland en een overdracht van toeristische taken aan derden en de nieuwe marketingorganisatie”. De nieuwe marketingorganisatie dient per 1 januari 2021 operationeel te zijn. 



Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, demo, zeeland

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

07/10/24
Exclusief voor leden
25 miljoen bezoekers voor Plopsa De Panne
Het Belgische attractiepark De Panne heeft de 25 miljoenste bezoeker sinds de opening in 2000 ontvangen. In Nederland investeert de Plopsagroep 1,5 miljoen in Plopsa Indoor Coevorden.
07/10/24
Nog veel hobbels op weg naar een duurzame camper
Verduurzamen is voor een aantal deelsectoren van de vrije tijd, zoals de luchtvaart, heel erg lastig. In de verblijfsrecreatie is die voor campers misschien wel het lastigst. NKC liet onderzoek doen. Dat maakt de dilemma's inzichtelijk maar de uitdagingen niet minder.
07/10/24
Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.
07/10/24
Genomineerden recreatieverkiezingen bekend
De vakjury heeft de genomineerden voor de recreatie verkiezingen 2024/2025 bekendgemaakt. De strijd vindt plaats tussen (in willekeurige volgorde), Beste Leerbedrijf, Talent Recreatie en Beste Praktijkopleider.
04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...