Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Boijmans werkt samen met Ahoy in creatief drive-thru museum

Met elektrische auto door de tentoonstelling

Boijmans werkt samen met Ahoy in creatief drive-thru museum
Met je elektrische auto kunst van Boijmans in Ahoy bekijken. Foto: Boijmans
Museum Boijmans Van Beuningen is nu gesloten en toch kun je er heen. Boijmans en Rotterdam Ahoy maken een creatieve drive-thru tentoonstelling. Van 1 tot en met 23 augustus kun je met jouw eigen of geleende elektrische auto rijden door zaal 1 van Rotterdam Ahoy: 10.000 m2 gevuld met ruim vijftig spraakmakende kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De kaartverkoop start 24 juli. Ook de horeca is bijzonder.

De hallen van Ahoy staan leeg. Het museum is gesloten. Nederland blijft deze zomer in eigen land. Twee iconen van Rotterdam werken samen en bieden een ervaring om nooit te vergeten, exclusief voor deze tijd en inclusief voor iedereen. Naast ruim vijftig kunstwerken uit de internationaal befaamde collectie van Museum Boijmans Van Beuningen zijn ook enkele kunstenaars uitgenodigd om deel te nemen aan de tentoonstelling. Bijzonder is naast alle kunst dat je door een donker Ahoy rijdt. Je koplampen zijn je verlichting voor de tentoonstelling.

Kunst beleven vanuit de auto

De Boijmans Ahoy drive-thru tentoonstelling is ontstaan als reactie op de anderhalvemeter-samenleving. Het karakter van de tentoonstelling staat onder invloed van de maatschappij die geraakt wordt door Covid-19. Het museum verwoordt dat als volgt: 'Het toont het huidige spanningsveld tussen de natuur en cultuur. De wereld zoals wij die creëerden staat onder druk en de natuur eist haar ruimte op. Zo nietig en klein als een virus is, zo groot is de verwarring die het veroorzaakt. Alles staat even stil, raakt ons in onze kwetsbaarheid en toont ons de grenzen van het zijn. We vallen terug op onze basis en de groepen waarin we ons veilig voelen. Soms biedt kunst in dit alles troost of een voorspellende blik; een andere keer toont het de grilligheid van het menselijke bestaan. Deze tentoonstelling onderzoekt de grens tussen het menselijke zijn en de krachten van de natuur. Je rijdt veilig in je eigen auto en ervaart alles vanuit je eigen cocon. Maar eenmaal binnen in de show is er nog maar een richting en dat is vooruit.'



Kunstwerken en kunstenaars

De tentoonstelling is naar een idee van Ted Noten. De expositie toont naast enkele wereldberoemde werken uit de collectie van Boijmans Van Beuningen ook installaties van hedendaagse kunstenaars die Rotterdam tot kunststad maken en ons doen nadenken over hoe mensen zich verhouden tot hun natuurlijke omgeving. ‘Boijmans Ahoy drive-thru museum’ brengt werk bijeen van: Ted Noten, Oskar Kokoschka, Bas Jan Ader, Melanie Smith, Paul McCarthy, Bruce Nauman, Ugo Rondinone, Cyprien Gaillard, Joep van Lieshout, Wieki Somers, Jim Shaw en installaties van Bas Princen, Trenton Doyle Hancock, Anselm Kiefer, Olaf Nicolai en Marijke van Warmerdam.

Elektrisch rijden

De tentoonstelling is alleen toegankelijk voor elektrische of hybride auto’s. Je mag dus met jouw eigen elektrische auto rijden óf je leent een Mini Cooper beschikbaar gesteld door Breeman BMW. Deze auto’s worden na ieder gebruik gereinigd.

Napraten bij cultureel wegrestaurant

Van tevoren koop je online een ticket voor alle inzittenden van de auto. Je reserveert een tijdslot waarop je met de auto de tentoonstelling mag betreden. Binnen rijd je maximaal 5 kilometer per uur over het parcours. Onderweg kom je van alles tegen: videowerken, schilderijen, sculpturen, installaties. Wil je langer naar een kunstwerk kijken, parkeer dan even op een van de speciaal aangegeven parkeerplaatsen. Na ongeveer 45 minuten kom je de tentoonstelling weer uit. Wil je nog even napraten met de andere inzittenden van de auto, bezoek dan het wegrestaurant: nuttig een hapje en een drankje in jouw eigen auto of neem plaats op het terras.

Jolanda Jansen, Directeur van Rotterdam Ahoy: "We leven in een heftige en bijzondere tijd tegelijk. Het is geweldig om te zien hoe dit unieke idee en deze samenwerking tot stand zijn gekomen. Door creativiteit en met de wil vanuit beide partijen en vele partners die erbij ondersteunen, bieden we het grote publiek volgende maand een once in a lifetime ervaring."


Foto: Ahoy
Trefwoorden: museum, tentoonstelling, kunst, creatief, Boijmans, Ahoy

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.