Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt
Photo by Jonas Ferlin from Pexels
De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien. Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.

De vakantiemarkt bevindt zich momenteel als gevolg van de coronacrisis in een ongekend onzekere fase. Veel bedrijven hebben het moeilijk en de consument is vanwege alle onzekerheid terughoudend met boeken. Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt echter dat vakantie nog altijd belangrijk wordt gevonden. 

Vakantie-intentie van Nederlanders nog altijd hoog

Een grote meerderheid van de bevolking (75%) wil de komende jaren nog altijd op vakantie. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties. Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van zo’n 0,5 à 1% per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt. Dit bescheiden groeiperspectief betekent overigens niet dat er niets veranderd. De vakantiemarkt is volop in beweging.

Revival van binnenlandse vakanties

Naast diverse andere trends is de revival van de binnenlandse vakantie het meest opmerkelijk. De afgelopen decennia stabiliseerde het aantal binnenlandse vakanties, de groei zat vooral bij buitenlandse vakanties (vooral ook verre reizen). De komende jaren zullen binnenlandse vakanties naar verwachting weer aan populariteit winnen. Dit was een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was; de coronacrisis versterkt dit eigenlijk alleen maar. 

De groei van binnenlandse vakanties kan onder meer verklaard worden uit een sterk groeiend aantal senioren, meer aandacht voor duurzaamheid (binnenlandse vakanties kennen lagere footprint), een grotere kans op mooi zomerweer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.

Vakantietrends voor het komende decennium

Mede door de behoefte om er regelmatig even op uit te trekken zal het komende decennium vooral het aantal korte vakanties verder stijgen. Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, met name die van 65+-ers. Hun aantal in de bevolking groeit de komende jaren sterk. De behoefte aan comfort/luxe zal – mede door de vergrijzing – verder toenemen. 

Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders - geholpen door technologie - nog meer hun ideale vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces. Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan. Er komt meer aandacht voor duurzaamheid (o.a. meer bewust kiezen van vervoer). 

De vakantie zal ook meer een instrument voor zelfontplooiing worden (op zoek naar betekenis). Gezond leven wordt ook tijdens vakanties belangrijker, dit uit zich onder meer in voeding, maar ook in de activiteiten die ondernomen worden (meer sportief/actief bezig zijn). En als antwoord op overtourism zal de vakantieganger meer van de gebaande paden gaan en op zoek gaan naar meer onbekende plekken.
Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstperspectief

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/20
Preston Palace opent hotel vanaf 15 december
Na twee maanden van sluiting opent Preston Palace op 15 december haar deuren. Eerder besloot DG...
01/12/20
Vaccinatie tegen coronavirus start mogelijk in eerste week van januari 2021
Als alles meezit, worden begin januari in Nederland de eerste mensen ingeënt tegen het coronavirus....
01/12/20
Vraag naar kerstvakanties bij Center Parcs stijgt in afgelopen twee weken na persconferentie
Met de feestdagen in aantocht wordt de behoefte om met het gezin écht even samen te zijn voor...
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.