Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt
Photo by Jonas Ferlin from Pexels
De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien. Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.

De vakantiemarkt bevindt zich momenteel als gevolg van de coronacrisis in een ongekend onzekere fase. Veel bedrijven hebben het moeilijk en de consument is vanwege alle onzekerheid terughoudend met boeken. Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt echter dat vakantie nog altijd belangrijk wordt gevonden. 

Vakantie-intentie van Nederlanders nog altijd hoog

Een grote meerderheid van de bevolking (75%) wil de komende jaren nog altijd op vakantie. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties. Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van zo’n 0,5 à 1% per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt. Dit bescheiden groeiperspectief betekent overigens niet dat er niets veranderd. De vakantiemarkt is volop in beweging.

Revival van binnenlandse vakanties

Naast diverse andere trends is de revival van de binnenlandse vakantie het meest opmerkelijk. De afgelopen decennia stabiliseerde het aantal binnenlandse vakanties, de groei zat vooral bij buitenlandse vakanties (vooral ook verre reizen). De komende jaren zullen binnenlandse vakanties naar verwachting weer aan populariteit winnen. Dit was een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was; de coronacrisis versterkt dit eigenlijk alleen maar. 

De groei van binnenlandse vakanties kan onder meer verklaard worden uit een sterk groeiend aantal senioren, meer aandacht voor duurzaamheid (binnenlandse vakanties kennen lagere footprint), een grotere kans op mooi zomerweer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.

Vakantietrends voor het komende decennium

Mede door de behoefte om er regelmatig even op uit te trekken zal het komende decennium vooral het aantal korte vakanties verder stijgen. Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, met name die van 65+-ers. Hun aantal in de bevolking groeit de komende jaren sterk. De behoefte aan comfort/luxe zal – mede door de vergrijzing – verder toenemen. 

Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders - geholpen door technologie - nog meer hun ideale vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces. Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan. Er komt meer aandacht voor duurzaamheid (o.a. meer bewust kiezen van vervoer). 

De vakantie zal ook meer een instrument voor zelfontplooiing worden (op zoek naar betekenis). Gezond leven wordt ook tijdens vakanties belangrijker, dit uit zich onder meer in voeding, maar ook in de activiteiten die ondernomen worden (meer sportief/actief bezig zijn). En als antwoord op overtourism zal de vakantieganger meer van de gebaande paden gaan en op zoek gaan naar meer onbekende plekken.
Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstperspectief

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...