Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches. 

Er zijn vijf groepen met elk hun eigen motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van vrijetijdsbesteding.
  1. Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
  2. Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
  3. Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
  4. Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
  5. Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment

Focus op drijfveren en waarden van de consument

De Vrijetijdsprofielen zijn gebaseerd op het waarden- en leefstijlmodel Mentality. Het Mentality-model geeft een effectieve kijk op doelgroepenindeling- en benadering door een sterke focus op de drijfveren en waarden van mensen. Juist waarden zijn een cruciaal verklarende factor voor waarom mensen ambiëren wat ze ambiëren, kopen wat ze kopen, zien wat ze zien en waarom zij zich bij verschillende media thuis voelen. Het Mentality-model kent acht sociale milieus en heeft zich volgens Motivaction bewezen als een adequate methode om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen. Door onderzoek naar de belevingswereld van mensen, krijgen organisaties meer inzicht in wat hun doelgroepen beweegt, hoe trends ontstaan en in welke bredere context zij opereren. Daarmee onderscheid het model van Motivaction zich van andere segmentatiemodellen die veel sterker leunen op sociodemografische kenmerken en/of regio. 

Inzicht in relevante doelgroepen

"De Vrijetijdsprofielen bieden naast inzicht in relevante doelgroepen ook hulp bij het maken van keuzes op strategisch en operationeel niveau voor leisure organisaties”, stelt Daan Damen, Research Consultant bij Motivaction. "Ze kunnen gebruikt worden bij het beantwoorden van vragen als: hoe kan de positionering van een organisatie worden aangescherpt? Of met welke tone-of-voice spreekt je een doelgroep succesvol aan? Zeker nu er door de coronacrisis wellicht nog scherpere keuzes moeten worden gemaakt waar men de komende tijd wel of geen geld aan uitgeeft, en welk aanbod het beste aansluit bij welke doelgroep.”


Link: https://www.motivaction.nl/kennisplatform/publicaties/publicatie-vrijetijdsprofielen-inzicht-in-wat-de-vrijetijdsconsument-beweegt?chronoform=PUBLICATIE-vrijetijdsprofielen&event=submit
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, leefstijlen, segmentatie,

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/07/20
Subjectief welzijn van Nederlanders onder druk
Door de coronacrisis is de brede welvaart van Nederlanders nauwelijks veranderd. Wel zijn Nederlanders er op drie dimensies van de brede welvaart op achteruit gegaan. Daarbij staat het subjectief welzijn het meest onder druk. Hoe zit het precies in elkaar?
27/07/20
Aan welke projecten werkt het Data & Development Lab?
Het Data & Development Lab heeft een mooi overzicht gemaakt van lopende projecten.
22/07/20
Consumentenvertrouwen blijft laag, bestedingen aan diensten onderuit
Het consumentenvertrouwen blijft in juli op een laag niveau. Eerder dit jaar, in mei, kromp de consumptie van huishoudens met bijna 13%. Dat meldt het CBS vandaag.
14/07/20
Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches.
14/07/20
Exclusief voor leden
Toeristenbelasting -237 miljoen euro
Als Nederland, zoals wordt verwacht, dit jaar veel minder toeristen ontvangt, heeft dat ook grote gevolgen voor de inkomsten die gemeenten krijgen uit de toeristenbelasting.
13/07/20
Exclusief voor leden
De keiharde realiteit van de CBS-cijfers
April 2020 was de eerste volledige coronamaand die de Nederlandse logiesaccommodaties doormaakten. Het CBS komt nu met de cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties en die zijn keihard.
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.