Geplaatst op: 13-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Strandpaviljoens mogen overwinteren

Strandpaviljoens mogen overwinteren

Ook strandpaviljoens aan de Hollandse kust mogen dit jaar onder voorwaarden overwinteren. Paviljoens in de Zuidwest Delta en het Waddengebied mogen al langer overwinteren. Daarmee besparen eigenaren op- en afbreekkosten van het paviljoen en kunnen ze de verliezen als gevolg van de coronacrisis enigszins compenseren.


Volgens KHN zijn veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten.


Om de gemiste schade voor een deel te compenseren, maakten waterbeheerders, provincies en gemeenten vandaag via een brief bekend onder welke voorwaarden strandpaviljoens in het winterseizoen 2020-2021 op het strand mogen blijven staan. Hiermee besparen de paviljoens op de op- en afbreekkosten van een paviljoen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij met dit initiatief van de overheden dat hard nodig is om paviljoenhouders te compenseren die door de coronacrisis extra hard worden geraakt. In de komende maanden kunnen paviljoenhouders een verzoek indienen om te blijven staan.


Strandpaviljoens hard geraakt door coronacrisis

De mogelijkheid om strandpaviljoens in het winterseizoen 2020-2021 te laten staan, heeft voornamelijk betrekking op de paviljoens langs de Hollandse kust. Langs de Zuidwestelijke Deltakust en Waddenkust staan de meeste paviljoens (onder voorwaarden) al jaarrond.


Actie KHN en strandpaviljoenhouders

Om strandpaviljoenhouders door de crisis heen te helpen, kaartte KHN samen met onder andere Strand Nederland en strandpaviljoenhouders in het Kustpactoverleg het probleem aan van de op- en afbouwkosten. Deze actie had succes. Om de getroffen paviljoenhouder tijdelijk meer ruimte te geven, bekeken betrokken overheden aan het strand gezamenlijk of zij deze paviljoens eenmalig kunnen laten staan op het strand. Vandaag is bekend geworden dat dit onder voorwaarden mag. Willemsen: "Hier wordt niet alleen het bedrijf geholpen ,maar dit geeft ook een impuls aan de lokale economie en gemeenschap. De paviljoenhouders kunnen er zo namelijk voor zorgen dat zij ook volgend jaar weer klaarstaan om de gasten en de inwoners te ontvangen. Dit helpt de economie van de kustregio om weer sneller te herstellen na de coronacrisis.”


Algemene randvoorwaarden

In de brief met randvoorwaarden staat opgenomen waar een strandpaviljoen gedurende het winterseizoen ten minste aan moet voldoen om de toekenning te krijgen. Zo mogen bijvoorbeeld alleen hoofdgebouwen blijven staan en moet voorkomen worden dat losse onderdelen van het paviljoen wegwaaien bij een harde storm. De plannen gaan uit van het laten staan van het paviljoen zonder exploitatie. Ook worden lokaal mogelijk extra afspraken gemaakt over het beschermen van de natuurwaarden.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z13869&did=2020D29470
Trefwoorden: dagrecreatie, horeca, strandpaviljoens, kusttoerisme

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
Paalberg is eerste koninklijke camping
Nederland heeft een eerste koninklijke camping. De eer valt Recreatiepark de Paalberg in Ermelo te beurt. Het bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en heeft deze week het predicaat ‘Koninklijke hofleverancier’ ontvangen.
23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
23/09/20
 2e kwartaal sterk gedaalde consumptie huishoudens 8,5%
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwarta...
22/09/20
Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.
22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
22/09/20
Princess Cruises verkoopt twee schepen
Het gaat om de Sun Princess en Sea Princess.
22/09/20
Exclusief voor leden
Preston Palace groeit en zoekt medewerkers
In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert all inclusive hotel Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven.