Geplaatst op: 11-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eerste Vestingstedenroute gelanceerd

Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend. Een eerste route in een landelijk netwerk.

Vestingstedenroute.nl is een initiatief van Vereniging Nederlandse Vestingsteden (VNV) samen de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). De gedachte achter deze samenwerking is om vestingsteden te verbinden via een speciaal samengestelde toeristische autoroute en daarmee meerwaarde te bieden voor de omgeving, de erfgoedparels en de horeca.  De lancering van de vond plaats in de Geertuidskerk in Geertruidenberg. De Zuiderwaterlinieroute is de eerste route die is voortgekomen uit deze samenwerking. De route leidt langs 11 Brabantse vestingsteden en talloze erfgoedgoed parels zoals forten, kastelen, schansen en vestingwallen. 

Via site www.vestingstedenroute.nl, een app en een boekje is de route voor een breed publiek toegankelijk. Op de site is ruimte voor horecaondernemers en erfgoedorganisaties om hun aanbod en aanbiedingen te delen.

Samenwerken aan coronaproof activiteiten

Willemijn van Hees: "De huidige tijd doet ons sterker beseffen dat we door samen te werken nieuwe kansen kunnen creëren. Ik ben enorm blij dat ik vandaag, als voorzitter van de VNV samen met de KNAC de site www.vestingstedenroute.nl mag presenteren met daarop een route langs de Zuiderwaterlinie. Op de site staan prachtige aanbiedingen en veel wetenswaardigheden over onze mooie vestingsteden. Uniek voor een dagje uit of een historische vakantie.” Peter Staal (KNAC) licht het initiatief toe: "Ik ben blij dat er weer een autoroute is die langs historische plaatsen voert. In Nederland is nog heel veel moois te ontdekken dat onder de aandacht van het grote publiek kan worden gebracht. Juist met de auto is dat, in deze tijd, heel goed te doen. Veilig comfortabel en corona-proof.”

Erfgoed beleven

"Dit is de eerste route in een reeks waarmee de VNV samen met de KNAC de vestingsteden en al het moois daaromheen op de kaart gaat zetten. Hiermee pakken we de handschoen op die het kabinet ons heeft gegeven om erfgoed zichtbaar te maken en ervoor te zorgen dat mensen erfgoed ook gaan beleven.” aldus Willemijn van Hees.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultureel erfgoed

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown.
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Exclusief voor leden
Einde voor innovatief coronaproof M-theater
De verlenging van de lockdown betekent het einde voor dit initiatief maar de twee partijen hebben elkaar wel gevonden.