Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen
Kans: verblijfsaccommodatie ontvangen veel boekingen. Foto: RBT Utrechtse Heuvelrug en Vallei.
Toerisme en recreatie op de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om de sector er weer bovenop te helpen, presenteert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei een herstelplan dat nog deze maand van start gaat.  Anders aan dit plan is de stevige aandacht voor het herstel van de zakelijke kant.

Met 700 miljoen euro aan inkomsten, werkgelegenheid voor 10.000 mensen en een grote bijdrage aan het voorzieningenniveau in de regio, zijn toerisme en recreatie zowel sociaal als economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

"Voorzieningen op peil houden"

"Zeker in deze coronacrisis moeten we er alles aan doen om de toeristische sector te ondersteunen, werkgelegenheid te behouden en voorzieningen op peil te houden”, zegt voorzitter Rob Jorg van de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug (het strategisch overleg van marktpartijen en overheden in de regio). "Ik ben daarom blij met de brede steun voor dit plan, waarin nadrukkelijk wordt opgeroepen veiligheidsregels in acht te nemen en respect te tonen voor de natuur. We verwachten dat de sector  met deze extra steun in elk geval nog iets van dit jaar kan inhalen en daarna beter en duurzaam kan herstellen.”

Kans: verblijfsaccommodaties ontvangen veel boekingen

De verwachting dat veel Nederlanders deze zomer dicht bij huis blijven, biedt volgens RBT-directeur Michiel van der Schaaf kansen. "We zien dat mensen er weer op uit willen en vakantieparken en verblijfslocaties veel boekingen ontvangen. Dat is natuurlijk mooi maar zorgt er ook voor dat bezoek aan de regio in goede banen moet worden geleid. Daarom zijn we in deze fase terughoudend in promotie van de regio naar buiten toe. We richten ons vooral op mensen die hier al zijn of waarvan de kans groot is dat ze komen, zoals dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. Door hen goed te informeren voorkomen we kunnen we drukte op ongewenste plekken voorkomen en zorgen we tegelijk voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel voor ondernemers.”

Snel op- of afschalen

Het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 is gemaakt met inbreng van ruim honderd ondernemers en overheden op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Het plan bestaat uit negen projecten die elkaar versterken, loopt tot eind 2021 en kan adaptief worden op- of afgeschaald als de ontwikkeling van het coronavirus daartoe aanleiding geeft.

Bij het begin van de zomervakantie in de regio gaat de uitvoering van start en worden bestaande campagnes gericht op vakantiegangers, zakelijk toerisme en kastelen en buitenplaatsen aangepast. Daarnaast wordt aandacht besteed aan veiligheid, onder meer met een druktemonitor die wordt ontwikkeld samen met de provincie, Routebureau Utrecht en regiomarketingorganisaties. Omdat ook winkelen, cultuur en evenementen hard zijn getroffen door de coronacrisis en van vitaal belang zijn voor de leefbaarheid in de regio worden deze sectoren extra ondersteund.
Met het herstelplan wil RBT Heuvelrug & Vallei de regio ook voorbereiden op een vitale toeristische sector na corona. Zo wordt tijdens innovatiesessies bekeken hoe zakelijk toerisme sterker uit de crisis kan komen en is een Agenda Vitaal Duurzaam Toerisme 2021-2025 in voorbereiding.

De negen projecten

1 Druktemonitor
2 1,5 meter #heuvelrugstijl
3 Meetings #heuvelrugstijl
4 Innovatiesessies zakelijk toerisme
5 Kastelen en buitenplaatsen
6 Vakantie #heuvelrugstijl
7 E-bike Heuvelrug
8 Hier moet je zijn #heuvelrugstijl
9 Lokaal genieten #heuvelrugstijl

Het volledige herstelplan is te lezen op www.herstelplan.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Utrecht, regiomarketing, herstelplan, beleid, visie, DMO

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...