Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen
Kans: verblijfsaccommodatie ontvangen veel boekingen. Foto: RBT Utrechtse Heuvelrug en Vallei.
Toerisme en recreatie op de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om de sector er weer bovenop te helpen, presenteert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei een herstelplan dat nog deze maand van start gaat.  Anders aan dit plan is de stevige aandacht voor het herstel van de zakelijke kant.

Met 700 miljoen euro aan inkomsten, werkgelegenheid voor 10.000 mensen en een grote bijdrage aan het voorzieningenniveau in de regio, zijn toerisme en recreatie zowel sociaal als economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

"Voorzieningen op peil houden"

"Zeker in deze coronacrisis moeten we er alles aan doen om de toeristische sector te ondersteunen, werkgelegenheid te behouden en voorzieningen op peil te houden”, zegt voorzitter Rob Jorg van de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug (het strategisch overleg van marktpartijen en overheden in de regio). "Ik ben daarom blij met de brede steun voor dit plan, waarin nadrukkelijk wordt opgeroepen veiligheidsregels in acht te nemen en respect te tonen voor de natuur. We verwachten dat de sector  met deze extra steun in elk geval nog iets van dit jaar kan inhalen en daarna beter en duurzaam kan herstellen.”

Kans: verblijfsaccommodaties ontvangen veel boekingen

De verwachting dat veel Nederlanders deze zomer dicht bij huis blijven, biedt volgens RBT-directeur Michiel van der Schaaf kansen. "We zien dat mensen er weer op uit willen en vakantieparken en verblijfslocaties veel boekingen ontvangen. Dat is natuurlijk mooi maar zorgt er ook voor dat bezoek aan de regio in goede banen moet worden geleid. Daarom zijn we in deze fase terughoudend in promotie van de regio naar buiten toe. We richten ons vooral op mensen die hier al zijn of waarvan de kans groot is dat ze komen, zoals dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. Door hen goed te informeren voorkomen we kunnen we drukte op ongewenste plekken voorkomen en zorgen we tegelijk voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel voor ondernemers.”

Snel op- of afschalen

Het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 is gemaakt met inbreng van ruim honderd ondernemers en overheden op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Het plan bestaat uit negen projecten die elkaar versterken, loopt tot eind 2021 en kan adaptief worden op- of afgeschaald als de ontwikkeling van het coronavirus daartoe aanleiding geeft.

Bij het begin van de zomervakantie in de regio gaat de uitvoering van start en worden bestaande campagnes gericht op vakantiegangers, zakelijk toerisme en kastelen en buitenplaatsen aangepast. Daarnaast wordt aandacht besteed aan veiligheid, onder meer met een druktemonitor die wordt ontwikkeld samen met de provincie, Routebureau Utrecht en regiomarketingorganisaties. Omdat ook winkelen, cultuur en evenementen hard zijn getroffen door de coronacrisis en van vitaal belang zijn voor de leefbaarheid in de regio worden deze sectoren extra ondersteund.
Met het herstelplan wil RBT Heuvelrug & Vallei de regio ook voorbereiden op een vitale toeristische sector na corona. Zo wordt tijdens innovatiesessies bekeken hoe zakelijk toerisme sterker uit de crisis kan komen en is een Agenda Vitaal Duurzaam Toerisme 2021-2025 in voorbereiding.

De negen projecten

1 Druktemonitor
2 1,5 meter #heuvelrugstijl
3 Meetings #heuvelrugstijl
4 Innovatiesessies zakelijk toerisme
5 Kastelen en buitenplaatsen
6 Vakantie #heuvelrugstijl
7 E-bike Heuvelrug
8 Hier moet je zijn #heuvelrugstijl
9 Lokaal genieten #heuvelrugstijl

Het volledige herstelplan is te lezen op www.herstelplan.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Utrecht, regiomarketing, herstelplan, beleid, visie, DMO

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?

||| Agenda |||

06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...