Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

App GemQuest wint UNWTO Students League

App GemQuest wint UNWTO Students League
GemQuest wint de eerste UNWTO Students League gehouden in Nederland.
Tijdens de UNWTO Students League Nederland streden zes verschillende teams om de titel beste oplossing voor Visitor Management in Nederland. Tijdens deze competitie, die dit jaar voor het eerst in Nederland gehouden is, werden teams van Hogeschool Saxion, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool uitgedaagd om in drie weken tijd baanbrekende innovaties en ideeën voor de toerisme-industrie in Nederland te ontwikkelen met behulp van tools en expertise uit de sector. Winnaar is de app GemQuest van Team Stenden’s For Future (NHL Stenden Hogeschool).

De oplossingen variëren van apps gericht op Visitor Management en Crowd Control, tot Visitor Management-platforms en een tool voor VIP Experiences. De verschillende oplossingen maken het voor DMO’s mogelijk om met andere (jonge) ogen naar Visitor Management te kijken. Sturing met visitor management staat hoog op de agenda's bij toeristische destinaties. 

De koers bepalen van bestemmingen 

Visitor Management is een nog urgentere uitdaging geworden door de COVID-19-pandemie. Om veilig toerisme in Nederland weer mogelijk te maken met social distancing als een van de belangrijkste randvoorwaarden, is een challenge rondom Visitor Management ontwikkeld. Kennisnetwerk Destinatie Nederland is als netwerk van 70 bestemmingsmarketing & -managementorganisaties (DMO's) in Nederland, de opdrachtgever van de challenge. In de challenge zijn studenten uitgedaagd om nieuwe innovatieve manieren te vinden om bezoekersstromen in steden en regio's te managen. 

Winnaar Visitor Management challenge: GemQuest

GemQuest van Team Stenden’s For Future (NHL Stenden Hogeschool) is als winnaar uit de UNWTO Students’ League naar voren gekomen. GemQuest is een augmented reality-game waarmee gebruikers geanimeerde ‘hidden gems’ kunnen vinden via de camera op hun telefoon. Door de GemQuest-app te openen wordt de locatie van de gebruiker herkend en de camerafunctie op een heatmap geeft realtime informatie over de drukte op een bestemming. De zogenaamde ‘hidden gems’ (verborgen parels) in de buurt van de gebruiker worden als groen (wat ‘niet druk’ betekent) gemarkeerd op de heat map. Het bezoeken van een ‘gem’ levert punten op die ingewisseld kunnen worden voor digitale vouchers om te besteden bij lokale attracties of horeca. Bovendien geeft de game suggesties voor (alternatieve) activiteiten als de gebruiker in een drukke omgeving verblijft. Het wordt aangeraden dat het beheer en onderhoud van de app ondergebracht wordt bij een centrale organisatie. Elke functionaliteit is verder uitgewerkt in een implementatieplan. "Gebaseerd op het wereldwijd succesvolle spel ‘Pokémon Go’, combineert GemQuest het aspect van entertainment met Visitor Management als een toekomstbestendig hulpmiddel dat niet alleen in corona-tijd gebruikt kan worden", aldus de bedenkers van de oplossing. 


Het winnende team.
Drie uitgangspunten voor GemQuest.

Oplossing is out of the box

De oplossing is door de jury beoordeeld als out-of-the-box, omdat de app gasten probeert te verleiden. De oplossing is zowel praktisch als theoretisch en in de uitwerking goed onderbouwd. De manier waarop nagedacht is over het positief beïnvloeden menselijk gedrag, is innovatief. Daarnaast is de oplossing via de juiste kanalen direct te implementeren. 

Het winnende team van Nina Bittner, Johanna Tyska, Annemiek Schuitema, Jan Hoffmann, Lea Richter en Bonne Noorman won een sponsorprijs vanuit Kennisnetwerk Destinatie Nederland en vanuit UNWTO een professionele privilege met toegang tot een internationaal netwerk in de publieke en private sector.

De jury werd vanuit UNWTO voorgezeten door Alessandra Priante, Directeur Regional Department for Europe en Lucy Garner, Senior Expert Education. Vanuit Nederland hebben Evelyn Borgsteijn (Directeur), Wendy Weijdema (Manager Strategie & Research) beiden van MarketingOost en Anouk van Eekelen, Directeur Destination Development van NBTC Holland Marketing deelgenomen in de jury.  

De teams zijn dit jaar bijgestaan door experts uit het onderwijs, de sector en andere relevante specialisten die hun kennis willen delen. Dit zijn onder meer NBTC Holland Marketing, De Efteling, HISWA-RECRON, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, KWAN Leisure en Deventer Marketing.

Team Buas met excellence oplossing TRIPPIN’

Een speciale vermelding gaat uit naar het International Team van Breda University of Applied Sciences, geëindigd op de tweede plaats. Dit team heeft volgens de jury een unieke prestatie geleverd op professioneel vlak. Volgens de jury laat de formulering van de oplossing en de uitwerking hiervan een theoretische en academische ‘excellence’ van de studenten zien. De oplossing TRIPPIN’ laat zien hoe een app kan bijdragen aan Visitor Management door bezoekers realtime de drukte op elke locatie te laten reviewen. De app zoekt daarnaast een match met geschikte locaties gebaseerd op de behoeften van de bezoeker, het concept is gebaseerd op een dating app. 

Springplank naar de toerismesector

Alle deelnemende teams hebben optimaal gebruik gemaakt van de UNWTO Students League om zich in de kijker te spelen. De jury heeft de oplossingen van de teams als innovatief en origineel beoordeeld, met veel interessante inzichten voor Visitor Management om over na te denken. 

Er staat een nieuwe groep ambitieuze studenten klaar die de sector kunnen helpen met het creëren van oplossingen voor de vele uitdagingen waarmee de sector nu wordt geconfronteerd. Zo kwam het team dat op de derde plaats eindigde met een suggestie voor een VIP Experience, een nieuwe service en methode voor Visitor Management uitgegaan van een VIP package (Ladies For Innovative Travel Solutions, NHL Stenden). Team C-!T van hogeschool Saxion bedacht het concept C-Holland waarbij zij een platform met mobiele applicatie hebben uitgewerkt in een Visitor Managementoplossing voor bezoekers die hun bezoek gepland hebben, spontane bezoekers en (lokale) ondernemers. Een ander team van Saxion (Saxion Team 2) heeft met Safetrippers een oplossing bedacht waarbij heatmaps gebruikt worden om drukte te stroomlijnen, gebaseerd op de behoeften in de vorm van activiteiten van de bezoekers.

LOTM kijkt naar uitbreiding

De UNWTO Students League Nederland is een samenwerking van UNWTO, CELTH, Hogeschool Saxion, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool. De organisatie kijkt terug op een succesvolle kick-off. De hogescholen in het Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM) verkennen de mogelijkheden om de competitie volgend schooljaar verder uit te breiden en te verdiepen om de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid verder te versterken.
Link: https://www.unwto.org/students-league
Trefwoorden: Covid 19, corona, students, league, app, visitor management, drukte, parels, innovatie, UNWTO

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...