Geplaatst op: 09-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
Photo by Shawn Ang on Unsplash
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Met een verwachte daling van het omzetvolume van 30 tot 40 procent stevent de horeca dit jaar af op een krimp die het omzetverlies tijdens de vorige crisis (-8,7 procent in 2009) doet verbleken. 

Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.   

Sterke krimp in 2020 onvermijdelijk

De tijdelijke verplichte sluiting van horecagelegenheden in combinatie met de terughoudendheid bij consumenten, internationale reisbeperkingen en het verbod op evenementen slaan een enorm gat in de omzet. De versoepeling van de coronamaatregelen heeft in juni en juli voor een heropening van het merendeel van de horecagelegenheden gezorgd. Voorlopig herstarten veel bedrijven vanwege de anderhalve meter richtlijn echter nog wel met de handrem erop. "Je hoeft niet ver te zoeken om signalen te vinden over het zware weer waarin de horeca zich bevindt. Door middel van drastische kostenreductie en massaal gebruik van de steunmaatregelen vanuit de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven”, stelt Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure.   



Pintransacties in juni nog 33% onder normale niveau

Het absolute dieptepunt voor de horeca lag in april. Hotels ontvingen in die maand slechts 5 procent van het gebruikelijke aantal gasten en restaurants en cafés mochten door de coronamaatregelen tijdelijk geen gasten ontvangen. De ontwikkeling van het aantal pintransacties geeft een indicatie van de impact die dit heeft gehad. Het aantal pintransacties bij eet- en drinkgelegenheden lag in april bijna 70 procent lager dan een jaar eerder blijkt uit betaaldata van ING. Inmiddels is er weer meer mogelijk dan alleen het afhalen en bezorgen van maaltijden en is het aantal pintransacties deels opgekrabbeld. In juni lag het totale aantal transacties nog 33 procent onder het niveau van 2019. 



Gevolgen coronacrisis nog lange tijd voelbaar

De omzet in de horeca blijft ook in de tweede helft van 2020 last houden van de coronamaatregelen, de veranderde consumentenvoorkeuren en de neergang van de economie. Het horeca-aanbod is nog beperkt door de anderhalve meter voorschriften, de sluiting van discotheken tot minimaal 1 september en het uit- en afstel van evenementen. 
Ook gelden er voor veel reizigers uit landen buiten de EU, zoals uit de VS, nog inreisverboden voor onbepaalde tijd. Verder blijft een deel van de Nederlandse gasten uit voorzorg weg en is er veel minder animo bij buitenlandse toeristen om in Nederland te verblijven. Het gemis van buitenlandse gasten wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd doordat meer Nederlanders in eigen land blijven. 

Ten slotte zorgen de oplopende werkloosheid en de economische onzekerheid dat consumenten eerder bezuinigen op zaken als horecabezoek. "Deze combinatie van factoren remt de mogelijkheid voor de horeca om op korte termijn al volledig te herstellen. De terugkeer naar omzetniveaus die in de buurt komen van ‘normaal’ kan daardoor zeker tot eind 2021 duren zelfs als een tweede golf uitblijft”, aldus Thijs Geijer.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, logiesaccommodaties, hotels, restaurants, cafes, crisis

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
05/01/21
Exclusief voor leden
TUI ontwikkelt shop voor losse vliegtickets
Het platform wordt in de komende maanden toegesneden op de Nederlandse markt en komt in februari 2021 beschikbaar voor alle reisagenten. Er is veel concurrentie in dit segment en toch verwacht de touroperator dit jaar nog miljoenen euro's omzet.
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...
29/12/20
Nauwelijks boekingen, soepele voorwaarden essentieel voor herstel
Steeds meer reisorganisaties bieden Geld Terug-garantie bij een negatief reisadvies. Dit lijkt – samen met andere soepele boekingsvoorwaarden – essentieel om het vertrouwen van de Nederlandse vakantieganger terug te winnen.