Geplaatst op: 08-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. In juni waren deze 1,6% duurder. Het dieptepunt werd in april/mei bereikt met een prijsstijging van slechts 1,2%. Vorig jaar lag de inflatie elke maand tussen de 2,2% en 2,9%. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op. 

Hotels
Het sterkst bij hotels die de prijzen in juni 2020 met 7,6% verhoogden ten opzichte van juni 2019. Ten opzichte van de inflatie van vorig jaar (8,1%), een tikje minder. 

Vakantieparken
Bij vakantieparken was de prijsstijging met 1,4% een stuk beperkter. Toch zien we daar de sterke invloed van de crisis want vorig jaar stegen in diezelfde maand de prijzen nog met 8,2%. 

Attractieparken
Ook attractieparken matigen de prijsstijging. Vorig jaar juni nog met 6,0%, dit jaar met 3,8%. 

Restaurants
Bij restaurants en cafés zien we een dergelijk effect. Dit jaar gaan daar in juni de prijzen met 2,8% omhoog, vorig jaar was dat nog 4,7%. 

Musea en dierentuinen
Bij musea, bibliotheken en dierentuinen is dat effect er niet en zien we vrijwel eenzelfde prijsstijging als vorig jaar (+3,4%).

Pakketreizen
Voor pakketreizen naar het buitenland kan het CBS nog geen recente prijsmutatie geven. De laatste notering is die van maart toen de prijzen met 5,4% stegen, sterker dan in maart 2019 toen de prijzen met 1,6% toenamen.


Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=3CB79
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, attractieparken, dierentuinen, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown.
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders
Zoover verwacht dat ook dit jaar Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gaan. Dat ziet de review- en boekingssite in het zoekgedrag op haar site. Net als in 2020 is ruim een derde van de vakantiegangers in 2021 op zoek naar bestemmingen in Nederland, met name in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland.
18/01/21
Nederlandse hotelmarkt volgend jaar hersteld, omzetten nog langer onder druk
De Nederlandse hotelmarkt zal in 2022 weer hersteld zijn en op het niveau van 2019 liggen. Alleen voor Amsterdam zal het herstel een jaar later komen. De omzet is dan evenwel nog niet op niveau.
18/01/21
Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen
Goed nieuws voor claimorganisaties. Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat claims op luchtvaartmaatschappijen die door claimorganisaties worden ingediend, moeten worden betaald.
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.