Geplaatst op: 07-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Eigenzinnige campagne voor Limburg

Eigenzinnige campagne voor Limburg
Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. De doelgroep voor de campagne zijn toeristen, maar ook de Limburgers zelf. "Je hoeft deze zomer voor het buitenlandgevoel echt niet naar de Mediterrané”, schrijven de samenwerkende Limburgse DMO’s enthousiast. Met de campagne willen ze benadrukken dat Limburg een on-Nederlandse provincie is met een buitenlands aandoend profiel met een onderscheidend & krachtig cultureel verleden. Ook hebben ze met de Leefstijlvinder duidelijk voor bepaalde doelgroepen zoals generaties X en Y gekozen.   

Gedeputeerde Provincie Limburg Joost van den Akker (Economie, Onderwijs, Toerisme en Sport): "Twee op de vijf Nederlanders overweegt om deze zomer vanwege corona in eigen land op vakantie te gaan. Dat biedt kansen voor Limburg. We moeten nu laten zien wat we in huis hebben. Het is geweldig dat de campagne en inlimburg.com het aanbod vanuit heel Limburg toont en de toeristische organisaties hierin samenwerken. Samen kunnen we veel meer. De toeristische sector is enorm belangrijk voor Limburg. Er gaat per jaar 4 miljard euro in om, dat is 7 procent van onze economie. Maar liefst 38.000 mensen vinden er hun baan.”  

Vijf verhaallijnen met unieke iconen

Limburg wil nadrukkelijk niet zoveel mogelijk toeristen naar Limburg halen, maar de juiste toeristen. Het gaat hier om de toerist, die meer uitgeeft, langer verblijft en vaker terugkomt. Het platform InLimburg.com richt zich op de volgens het Leefsstijlvinder model vastgestelde doelgroepen: Harmoniezoeker, Avontuurzoeker en Inzichtzoeker. Voor de Vlaamse en Duitse markt zijn dit Nora, Mary en Peter (volgens het NBTC model. 

Om spreiding te krijgen over de regio’s en gedurende 365 dagen per jaar - wordt gewerkt met vijf verhaallijnen en unieke iconen. Actief & Avontuur, Fietsen & Wielrennen, Food & Gastronomie, Rust & Natuur en Stad & Cultuur. Per doelgroep wordt bekeken welke online en/of offline kanalen het beste werken. Niet het aanbod maar de bezoeker staat centraal op basis van data en kennis over de bezoeker en zijn of haar boekgedrag. In Limburg komt tot uiting via de website www.inlimburg.com, social mediakanalen Facebook en Instagram en door middel van samenwerkingen met influencers. De samenwerking van het platform met 11 influencers heeft in 2019 voor een bereik van 1,5 miljoen gezorgd. Het eigenaarschap van de infrastructuur van In Limburg wordt binnenkort overgedragen naar de Samenwerkende VVV’s in Limburg. 

Campagne ‘Dit is in Limburg’ heeft scherpe focus

De campagne sluit aan bij de toeristische marketingstrategie van de Provincie Limburg, om toe te werken naar meer spreiding door ook andere ‘attracties’ in de etalage te zetten dan de al bekende hotspots. Deze voorgenomen spreiding zorgt er in de huidige situatie ook voor dat onze gasten in coronatijd veilig Limburg kunnen bezoeken. Ten opzichte van andere regio’s onderscheidt ‘Dit is in Limburg’ zich door in de campagne het imago van Limburg te versterken; eigenzinnige regio (authentiek, bourgondisch) aan de rand van het land, in het hart van Europa (grensoverschrijdend). Oftewel een on-Nederlandse provincie met een buitenlands aandoend profiel met een onderscheidend & krachtig cultureel verleden. 

Qua doelgroepen wordt gericht ingezet op generatie X (35-50 jaar) en generatie Y (20-35 jaar) en qua regio’s op de provincies Gelderland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant en Utrecht. In de boodschap van de campagne worden de (onbekende) parels uit Limburg gespiegeld aan bekende buitenlandse tegenhangers die veel op dat bezoekbare pareltje lijken. Bijvoorbeeld ‘La Douce France? Je zou toch thuis blijven? Dit is in Limburg’. Aanvullend verschijnt in juli ook een zomerserie op L1 waar de Limburgse onontdekte pareltjes in de spotlight worden gezet. Alle uitingen verwijzen door naar inlimburg.com. De Limburgse campagne is ondersteunend aan de landelijke NBTC campagne "Hier moet je zijn”.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Limburg

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/20
Booking.com ontslaat kwart van personeel
Booking.com gaat wereldwijd een kwart van alle banen schrappen.
04/08/20
Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking.
04/08/20
Exclusief voor leden
easyJet wil op 40% capaciteit vliegen
Voor de komende drie maanden wil easyJet de capaciteit uitbreiden naar 40% van de vloot. Dat is 10% hoger dan aanvankelijk gepland.
04/08/20
Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag tere...
04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
03/08/20
Campagne moet publiek weer naar bioscoop trekken
Vandaag gaat de campagne Ganaardefilm.nl van start met twee spots die te zien zijn op televisie, online en op social media. Dat is hard nodig want het publiek weet de weg naar de bioscoop nog niet te vinden.
03/08/20
Intensieve samenwerking tussen De Jong Intra en Oad
De coronacrisis levert ook mooie initiatieven op. De Jong intra vakanties en Oad gaan intensief samenwerken bij de uitvoer van de busreizen. Per direct vertrekken de reizen van beide organisaties vanaf hetzelfde vertrekpunt in Zeddam.
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...