Geplaatst op: 02-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

KLM-ers als vrijwilligers aan de slag bij Aviodrome

KLM-ers als vrijwilligers aan de slag bij Aviodrome
Deze zomer gaan 10 KLM-ers bij Aviodrome in Lelystad aan de slag. Zo kunnen bezoekers hun vragen stellen aan echte stewardessen, piloten en andere vlieg-professionals. 

Toen veel KLM-medewerkers in maart thuis kwamen te zitten doordat het luchtverkeer stil kwam te liggen door de corona-maatregelen, wilden ze graag iets nuttigs doen met hun tijd. Zo is het project ‘Blauw Helpt’ ontstaan. De KLM-vrijwilligers helpen individuen met boodschappen doen of de hond uitlaten, maar ook assisteren ze bij de voedselbank en GGZ-instellingen. Nu musea weer open zijn, springen ze ook daar bij.  

Blauw helpt

"Musea werken veel met vrijwilligers. Een groot deel van deze mensen is echter 70 jaar of ouder en die kunnen in verband met corona nu niet ingezet worden. Wij hopen dit gemis wat te kunnen opvangen”, vertelt Luc Aughuet van 'Blauw Helpt'. Het Aviodrome hebben ze zelf benaderd. "Die kon gezien het onderwerp natuurlijk niet ontbreken. We merkten ook dat onze medewerkers hier heel enthousiast over waren.” 

Stewardess Esther Donkel zal deze zomer ongeveer twee dagen per week bezoekers gaan rondleiden, toezicht houden en vragen beantwoorden. "Ik kan minder uren vliegen dan normaal en vind het heel fijn dat ik me nu op een andere manier kan inzetten. Toen ik hoorde dat ze bij het luchtvaartmuseum wat extra hulp zochten heb ik me meteen opgegeven. Het is een mooie kans om met mijn eigen vak bezig te zijn en mensen te helpen. Echt helemaal mijn straatje.” 

Vrijwilligers van onschatbare waarde

Serena van Kammen, general manager van Aviodrome, is heel blij met de inzet van de KLM-medewerkers. "We hebben hier een hele trouwe, vaste groep vrijwilligers. Ze zijn van onschatbare waarde voor ons museum. Echter, het overgrote deel van deze mensen is ouder dan zeventig jaar en met de Museumvereniging is afgesproken dat voor hun eigen bescherming we deze groep nog niet kunnen inzetten zolang de corona-maatregelen gelden. Dat missen we uiteraard, dus het is heel fijn dat we nu vlieg-professionals hebben die ons bij kunnen staan en vanuit hun eigen ervaring bezoekers kunnen helpen. Dat is echt een aanwinst.”   
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.