Geplaatst op: 02-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland Vakantieland dit jaar voor Nederlanders, Duitsers, Belgen en Britten

Nederland Vakantieland dit jaar voor Nederlanders, Duitsers, Belgen en Britten
Afbeelding van FotoRieth via Pixabay
Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na de versoepeling van de reisbeperkingen - heeft uitgevoerd naar de impact van de coronacrisis op het vakantiegedrag. Het onderzoek diende mede als input voor een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.

Uit onderzoek van NBTC en Royal Schiphol Group blijkt dat voor dit vakantiejaar nog steeds twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Dit zijn met name gezinnen met kinderen. Daarnaast geeft ruim 70 procent van de Nederlanders aan drukke toeristische plekken tijdens vakanties te willen mijden. En ruim 60 procent van de Nederlanders geeft aan voorzichtiger om te willen gaan met toeristen bij hen in de buurt. "De boodschap vanuit overheden om de ‘social distancing’ regels in acht te blijven nemen, lijkt goed aan te komen,” aldus NBTC-directeur Jos Vranken.

Ruim 40% wil minder vaak op vakantie

Zoomen we wat uit naar vakantieplannen in de aankomende jaren - zoals door Trends & Tourism is onderzocht - dan blijkt dat nog altijd een grote meerderheid van de Nederlanders vakanties belangrijk (71%) vindt. En hoewel de vakantieplannen voor deze zomer door alle onzekerheid rond het coronacrisis op een lager niveau liggen dan normaal, verwacht 74% van de Nederlanders de komende jaren wel op vakantie te gaan. Zo’n 16% van de Nederlanders geeft aan de komende jaren waarschijnlijk/ beslist niet (meer) op vakantie te gaan en 10% weet het nog niet. Van de groep die de komende jaren wel op vakantie wil gaan, verwacht bijna 50% even vaak te gaan als voor de coronacrisis, 43% wat minder vaak en 7% vaker. Met name onder lagere welstandsklassen is het aandeel dat niet meer op vakantie verwacht te gaan relatief groot (25%).

Minder zorgeloos op vakantie

Het zorgeloze van vakanties is er voor de komende jaren wel een beetje van af. Zes op de tien vakantiegangers zegt als gevolg van de coronacrisis minder zorgeloos op vakantie te gaan. Met name senioren en vrouwen geven dit aan. Als gevolg van de onzekerheid rond de coronacrisis gaat de vakantieganger de komende jaren voor zekerheid en flexibiliteit. Zo worden landen waar de gezondheidzorg op een laag niveau staat gemeden (70%). Zo’n 80% zegt zich vooraf goed te gaan verdiepen in de gezondheidsrisico’s / coronamaatregelen van het land waar ze naar toe gaan. Twee derde is van plan om niet meer ruim van te voren te boeken en 70% geeft aan de annuleringsvoorwaarden beter te gaan lezen dan voorheen. Ruim 80% vindt het verder belangrijk dat er onderweg en op de bestemming extra aandacht is voor hygiëne / dat er extra wordt schoongemaakt.

Kansen voor toeristen uit Duitsland, België en Groot-Brittannië 

De tweede meting van de Vakantiemonitor in de kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China laat zien dat ruim 60 procent van de ondervraagden vakantieplannen heeft dit jaar, hetzelfde als bij de vorige meting. Het aantal vakantieplannen is dus niet gewijzigd sinds de versoepelingen in de meeste landen en het openstellen van grenzen. Opvallend is dat een vakantie in eigen land populairder is geworden ten aanzien van de eerste meting met name voor Duitsers, Belgen en Britten.  "We zien ook dat Duitsers, Belgen en Britten in toenemende mate vakantieplannen hebben naar Nederland dit jaar. Een vakantie in eigen land of naar een buurland als Nederland wordt mogelijk als een veilige keuze gezien,” vertelt Jos Vranken. 

Drukte wordt als onveilig ervaren

"Deze resultaten bevestigen dat veel mensen drukte ervaren als onveilig. Het is daarom van groot belang om mensen te informeren over drukte en hen te gidsen naar plekken waar het veilig en vertrouwd is. In dit kader zijn wij onlangs gestart met de beweging ‘Hier moet je zijn’. Met de aftrap van ‘Hier moet je zijn’ inspireren we in eerste instantie Nederlanders om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor 'hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf. Met een variant hierop zullen we ook gasten uit Duitsland en België voorlichten over de mogelijkheden voor een aangename en veilige vakantie in Nederland.”
Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...