Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquete  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Horeca: 37% verwacht omzetgroei

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37% van horecaondernemers de komende drie maanden een omzetstijging, in mei was dat nog 17%. Van de horecaondernemers verwacht 21% dat de omzet gelijk zal blijven en 42% verwacht een verdere daling. In de horeca verwacht 50% van de ondernemers dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 39% verwacht het met minder werknemers te moeten doen. 

Omzetverwachting ondernemers voor de komende drie maanden


Bron: CBS

Logiesversterstrekkers: 56% verwacht omzetgroei

Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57% en in april met 95% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56%) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Slechts 24% denkt dat de omzet zal afnemen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Opvallend is dat in de logieverstrekking de helft van de ondernemers (54%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven, 25% dat deze juist zullen toenemen en 21% lagere prijzen verwacht. 

Restaurants en cafés: 31% verwacht omzetgroei

Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief. Van hen verwacht 31% een omzetstijging, in april was dat slechts 2%. De helft verwacht nog steeds een afnemende omzet. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (81%) denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven.

Reisbedrijven: 26% verwacht omzetgroei

Ook reisbedrijven zijn een stuk positiever. In april en mei verwachtte geen enkel bedrijf een omzetgroei, nu is dat 26%. Van alle reisbedrijven verwacht 64% gelijkblijvende prijzen, 24% hogere prijzen en 13% lagere prijzen. 

Cultuur, sport en recreatie: 38% verwacht omzetgroei

Ook in cultuur, sport en recreatie is het sentiment in positieve zin omgeslagen: 38% verwacht de komende drie maanden een omzetgroei. Eerder was dat nog 0% (april) en 16% (mei). Toch is nog bijna de helft (46%) negatief gestemd over de omzet in de komende periode. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (85%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/ondernemers-in-consumentgerichte-branches-positiever-over-toekomst
Trefwoorden: onderneme, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie, horeca

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.