Geplaatst op: 22-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe coaster voor Efteling

Nieuwe coaster voor Efteling
Dit weekend heeft de Efteling de nieuwe coaster Max & Moritz geopend voor publiek. De attractie is speciaal voor families met kinderen vanaf 1 meter groot en staat op de locatie waar eerst de Bob stond. De baan is gebouwd door Mack Rides. Efteling heeft 15 miljoen euro in de nieuwe attractie geïnvesteerd. 

Deze zogenaamde ‘powered’ coaster is volgens algemeen directeur Fons Jorgens een mooie toevoeging op het attractieaanbod van de Efteling. "Na het afscheid van de iconische Bobsleebaan vorig jaar, kunnen jonge bezoekers in Max & Moritz hun eerste achtbaan-ervaring delen met het hele gezin. Het is een hele eigentijdse en echte Efteling-attractie geworden, gebaseerd op het Duitse beeldgedicht over de kwajongens Max en Moritz. Rondom de attractie en tijdens de doldwaze rit maken bezoekers kennis met verschillende streken en het uitgehaalde kattenkwaad van Max en Moritz.” 

De banen zijn elk 300 meter lang en bereiken een hoogte van maximaal 6 meter. De maximale snelheid is 36 kilometer per uur. Onder normale omstandigheden kunnen in elke trein 38 personen plaatsnemen en de rit duurt 1,5 minuut. De capaciteit van de baan is dan 1.800 personen per uur.



Powered coaster

Max & Moritz is een dubbele achtbaan met twee sporen, waarop twee treinen in tegengestelde richting rijden en elkaar een paar keer tegenkomen. Deze powered coaster is als attractiesoort nieuw voor de Efteling. De treinen worden elektrisch aangedreven, waardoor de snelheid kan variëren en zwaartekracht geen rol speelt. Bezoekers kiezen voor Max (blauw) of Moritz (groen). Elke baan heeft zijn eigen, spannende beleving met scherpe bochten en versnellingen. Het hele gebied is in slechts 10 maanden onder handen genomen en gethematiseerd. Het zal voorlopig de laatste grote investering van de Efteling zijn. Het park wil eerst qua exploitatie terug naar het pré-coronatijdperk. 



Zaterdag opende ook de nieuwe en volledig gasloze horecalocatie ‘Frau Boltes Küche’ met frites, snacks en kipsnacks, aan het Max & Moritz Plein.

Trefwoorden: attractieparken, Noord-Brabant, investeringen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/07/20
Verkiezing Leukste uitje van Nederland 2021 van start
De ANWB is weer gestart met de verkiezing van het Leukste uitje van Nederland 2021.
20/07/20
Exclusief voor leden
2019: Minder bezoek aan grote Europese attractieparken
Het bezoek aan grote Europese attractieparken is in 2019 gedaald. Wereldwijd groeide het bezoek. Dat blijkt uit het Global Attractions Attendance Report van AECOM en TEA.
15/07/20
Apenheul opent nieuwe speeltuin met gorillahoofd van zes meter
Apenheul heeft een nieuwe speeltuin geopend. De speeltuin is bijzonder gezien de unieke locatie middenin een heuvelachtig bos en natuurlijk door het enorme gorillahoofd waarin gespeeld kan worden.
13/07/20
Miljoenenverlies voor Blijdorp, dierentuin start actie
De coronacrisis hakt er bij Diergaarde Blijdorp flink in. De stichting kijkt aan tegen een miljoenenverlies en roept iedereen op de dierentuin financieel te steunen.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
01/07/20
Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 meter samenleving
Staatssecretaris Mona Keijzer heeft gisteren de richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving in ontvangst genomen.