Geplaatst op: 22-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gelderland steekt 4,6 miljoen euro in toerisme en recreatie

Gelderland steekt 4,6 miljoen euro in toerisme en recreatie
Afbeelding van Elsemargriet via Pixabay
Provincie Gelderland maakt € 4,6 miljoen vrij voor de ondersteuning van toerisme en recreatie dat hard is getroffen door de covid-19-maatregelen. 

Voor Gelderland is toerisme en recreatie heel belangrijk is dat is al snel door de provincie onderkend. Op verzoek van de recreatiesector is al snel de Taskforce Toerisme en Recreatie opgestart waar de toeristische gesprekspartners met veel ideeën kwamen voor de ondersteuning van de sector. Na de realisatie van het steunpakket is de Taskforce beëindigd. 

De maatregelen van de provincie Gelderland omvatten onder andere:
  • Aangezien door de crisis de vrijetijdsagenda’s in de regio vertraging gaan oplopen, gaat de provincie de regio’s ondersteunen bij het continueren van het ingezette beleid.
  • RBT’s worden gecompenseerd voor lagere ondernemersbijdragen in hun financieringsmix. 
  • Om de verduurzaming van de sector niet helemaal stil te laten vallen, gaat de provincie bijdragen aan de kosten die zijn gemoeid met het behalen van een Green Key-certificaat. Daarnaast ontvangen de bedrijven een substantiële bijdrage voor investeringen die nodig zijn voor het behalen van het Green Key-certificaat.
  • Middels een pilot voor heel Gelderland wordt tot 30 september 2020 drie maal per dag gemeten hoe druk het op bepaalde plekken is. Dit resulteert in een actuele, overzichtelijke druktemeter, die ondersteunend kan zijn in de regulering van bezoekersstromen.

Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Ik ben blij met de realisatie van dit steunpakket met de input van Gastvrij Gelderland. De branche is heel hard aan het werk gegaan. Ik hoop dat de ondersteuning bijdraagt aan een betere toekomst van de Gelderse toeristische sector.” 

Ook de voorzitter van Gastvrij Gelderland Ivo Gelsing onderstreept het belang van het steunpakket. ”Ik ben blij met de ondersteuning door en samenwerking met de provincie in deze voor de sector zware tijden. Belangrijk om de ondernemers in de vrijetijdssector en de cultuur en erfgoedsector een steun in de rug te geven”. 

De provincie wil de steunmaatregelen voor de toeristische sector in augustus 2020 in laten gaan.

Link: http://magazine.gelderland.nl/uitvoeringsagenda-beleefhetingelderland-2020-2021#!/covid-19
Trefwoorden: marketing, beleid, dmo, gelderland

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...