Geplaatst op: 19-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hebben Nederlandse kampeerders hun vakantieplannen aangepast?

Hebben Nederlandse kampeerders hun vakantieplannen aangepast?
Steeds meer kampeerders zijn positief gestemd over het kamperen. Dat blijkt uit vervolgonderzoek van campingspecialist ACSI naar de kampeerintentie van de Europese kampeerder. Slechts 6% van de bijna 10.000 ondervraagde Europese kampeerders geeft aan helemaal niet meer op kampeervakantie te willen gaan. Maar dat betekent niet dat de plannen niet zijn aangepast. En van campings worden zeker maatregelen verwacht.

ACSI heeft begin juni ruim 9.000 Europese kampeerders ondervraagd. Het onderzoek was een vervolg op een eerder uitgezet onderzoek in april 2020.

Maar 6% gaat definitief niet kamperen

Slechts 6% van de bijna 10.000 ondervraagde Europese kampeerders geeft aan helemaal niet meer op kampeervakantie te willen gaan. De overgrote meerderheid wil dus wel gaan kamperen, maar vindt wel dat campings bepaalde maatregelen moeten treffen. 80% van de kampeerders vindt dat de camping in coronatijd vaker schoon moet maken. Daarnaast vindt 71% dat de camping moet zorgen voor voldoende afstand tussen kampeerplaatsen.

"We verwachten dat het kampeerseizoen langer duurt dit jaar. Kampeerders geven ook aan in oktober nog op pad te willen gaan. Daarnaast horen we van diverse campings in Europa dat ze langer openblijven om deze kampeerders te kunnen ontvangen. Vijfduizend campings hebben hun actuele openingstijden aangepast op onze websites Eurocampings.eu en Campingcard.com”, licht Ramon van Reine, CEO van ACSI, toe.

Veel meer naar eigen land

Nederlandse kampeerders met vakantieplannen in het vooruitzicht zijn grotendeels van plan op vakantie te gaan. Waar in mei nog 9% aangaf niet meer te gaan kamperen in 2020, is dit percentage inmiddels gedaald naar 6%. Heel veel kampeerders (70%) hebben we de plannen aangepast. Daarin is vooral Nederland veel populairder geworden. Had oorspronkelijk ruim 30% plannen voor een binnenlandse kampeervakantie, nu is dat ruim 60%. Kampeervakanties in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje zijn fors minder populair. Voor Duitsland, België en Luxemburg valt de verminderde belangstelling mee. Opvallend is verder de toegenomen belangstelling voor september als kampeermaand. 

Figuur 1: Kampeerplannen Nederlandse kampeerders naar bestemming


Bron: ACSI, Kampeerplannen 2020, juni 2020

Ook Duitse kampeerders hebben een grotere voorkeur voor het eigen land, van een kleine 50% naar 70%. De belangstelling voor kamperen in Nederland is iets lager maar ons land kan nog altijd rekenen op 20% van de Duitse kampeermarkt. 

Campings moeten wel maatregelen nemen

Meest gewenste maatregelen van Nederlandse kampeerders zijn vaker schoonmaken (82%), zorgen voor voldoende afstand tussen de kampeerplaatsen (70%), desinfectiegel plaatsen (65%), een maximum aantal gasten per veld (44%) en looproutes op campings (31%). Voor mondkapjes bij personeel en/of gasten is nauwelijks draagvlak (1-4%) en ook het sluiten van sanitaire voorzieningen kan niet op instemming van de Nederlandse kampeerders rekenen (2%). In Europa is overigens meer draagvlak voor het dragen van mondkapjes (5-16%). 

Figuur 2: Te nemen maatregelen door campings

Bron: ACSI, Kampeerplannen 2020, juni 2020

Link: https://www.acsi.eu/nl/kampeerplannen2/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, vakantie

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.