Geplaatst op: 19-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hebben Nederlandse kampeerders hun vakantieplannen aangepast?

Hebben Nederlandse kampeerders hun vakantieplannen aangepast?
Steeds meer kampeerders zijn positief gestemd over het kamperen. Dat blijkt uit vervolgonderzoek van campingspecialist ACSI naar de kampeerintentie van de Europese kampeerder. Slechts 6% van de bijna 10.000 ondervraagde Europese kampeerders geeft aan helemaal niet meer op kampeervakantie te willen gaan. Maar dat betekent niet dat de plannen niet zijn aangepast. En van campings worden zeker maatregelen verwacht.

ACSI heeft begin juni ruim 9.000 Europese kampeerders ondervraagd. Het onderzoek was een vervolg op een eerder uitgezet onderzoek in april 2020.

Maar 6% gaat definitief niet kamperen

Slechts 6% van de bijna 10.000 ondervraagde Europese kampeerders geeft aan helemaal niet meer op kampeervakantie te willen gaan. De overgrote meerderheid wil dus wel gaan kamperen, maar vindt wel dat campings bepaalde maatregelen moeten treffen. 80% van de kampeerders vindt dat de camping in coronatijd vaker schoon moet maken. Daarnaast vindt 71% dat de camping moet zorgen voor voldoende afstand tussen kampeerplaatsen.

"We verwachten dat het kampeerseizoen langer duurt dit jaar. Kampeerders geven ook aan in oktober nog op pad te willen gaan. Daarnaast horen we van diverse campings in Europa dat ze langer openblijven om deze kampeerders te kunnen ontvangen. Vijfduizend campings hebben hun actuele openingstijden aangepast op onze websites Eurocampings.eu en Campingcard.com”, licht Ramon van Reine, CEO van ACSI, toe.

Veel meer naar eigen land

Nederlandse kampeerders met vakantieplannen in het vooruitzicht zijn grotendeels van plan op vakantie te gaan. Waar in mei nog 9% aangaf niet meer te gaan kamperen in 2020, is dit percentage inmiddels gedaald naar 6%. Heel veel kampeerders (70%) hebben we de plannen aangepast. Daarin is vooral Nederland veel populairder geworden. Had oorspronkelijk ruim 30% plannen voor een binnenlandse kampeervakantie, nu is dat ruim 60%. Kampeervakanties in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje zijn fors minder populair. Voor Duitsland, België en Luxemburg valt de verminderde belangstelling mee. Opvallend is verder de toegenomen belangstelling voor september als kampeermaand. 

Figuur 1: Kampeerplannen Nederlandse kampeerders naar bestemming


Bron: ACSI, Kampeerplannen 2020, juni 2020

Ook Duitse kampeerders hebben een grotere voorkeur voor het eigen land, van een kleine 50% naar 70%. De belangstelling voor kamperen in Nederland is iets lager maar ons land kan nog altijd rekenen op 20% van de Duitse kampeermarkt. 

Campings moeten wel maatregelen nemen

Meest gewenste maatregelen van Nederlandse kampeerders zijn vaker schoonmaken (82%), zorgen voor voldoende afstand tussen de kampeerplaatsen (70%), desinfectiegel plaatsen (65%), een maximum aantal gasten per veld (44%) en looproutes op campings (31%). Voor mondkapjes bij personeel en/of gasten is nauwelijks draagvlak (1-4%) en ook het sluiten van sanitaire voorzieningen kan niet op instemming van de Nederlandse kampeerders rekenen (2%). In Europa is overigens meer draagvlak voor het dragen van mondkapjes (5-16%). 

Figuur 2: Te nemen maatregelen door campings

Bron: ACSI, Kampeerplannen 2020, juni 2020

Link: https://www.acsi.eu/nl/kampeerplannen2/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, vakantie

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.