Geplaatst op: 19-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

16 miljoen euro extra voor Floriade

16 miljoen euro extra voor Floriade
Gisterenavond heeft de gemeenteraad van Almere, met 31 stemmen voor en 14 tegen, ingestemd met een extra bijdrage van 16,3 miljoen euro aan de Floriade. De wereld­tuinbouw­tentoonstelling vindt plaats van 14 april tot en met 9 oktober 2022.

Op dit moment hebben 210 bedrijven zich gecommitteerd aan Floriade en hebben reeds 33 landen hun deelname bevestigd

Pieter Cloo, directeur Floriade Almere 2022 B.V., is verheugd over de uitkomst van de stemming in de gemeenteraad. "Samen met de gemeente Almere, provincie Flevoland, Rijksoverheid, Nederlandse Tuinbouwraad en al onze partners zijn wij in 2022 in staat om tot de gewenste Floriade-programmering te komen en de wereld te verrassen.” Het evenement kan zo’n twee miljoen bezoekers trekken maar veel is in deze coronatijd onzeker. 

Overwogen om te stoppen

Het doorgaan van de Floriade in 2022 hing aan een zijden draadje. De gemeente heeft serieus overwogen op de tentoonstelling uit te stellen of af te blazen. Maar die scenario’s kostten de gemeente alleen maar meer geld en een aanzienlijke imagoschade. Voor het gecontroleerd afbouwen was minimaal 21,7 tot 29,9 miljoen euro nodig. Gekozen is voor doorgang met een aangepaste ambitie. De gemeente Almere hoeft de 16,3 miljoen niet direct uit te geven. Ze geeft de organisatie van de Floriade een aanvullend budget van 2,9 miljoen euro, 13,4 miljoen is voor een risicoreservering. 

De gemeente heeft die risico’s uitgebreid in kaart gebracht. Zo kan het aantal bezoekers vanwege de corona pandemie met 20% tegenvallen. Dat levert dan 6,6 miljoen euro minder op uit kaartverkoop en parkeren. Ook de sponsoring is in deze tijd lastiger (-2,9 miljoen) en valt het pendelt vervoer 1,6 miljoen euro duurder uit. 

Aanzienlijk positief economisch effect

Recent geactualiseerd onderzoek wijst uit de de Floriade de stad ook heel wat oplevert. Door de Floriade 2022 te verbinden met de realisatie van een groene en duurzame woonwijk draagt de Floriade bij aan de ontwikkeling van de stad en het creëren van nieuwe concepten voor de ontwikkeling van de stad. De bestedingen op het Floriadeterrein worden tussen de 39 en 69 miljoen euro geschat. Verder worden gedurende zes maanden 85.000 tot 101.000 hotelovernachtingen verwacht. Daarnaast krijgen mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werk wat een positief inkomenseffect heeft van 3 tot 7 miljoen euro. Ondernemers in de stad zullen hun omzet met 25 tot 35 miljoen zien toenemen. Ook krijgt de gemeente meer inkomsten en is minder geld kwijt aan uitkeringen. Dit effect wordt op 2 tot 3 miljoen euro geschat. Al met al zijn voor Almere de positieve effecten geschat op 41 tot 71 miljoen euro. 

Organisatie versterkt

Om de Floriade succesvol af te sluiten is het wel nodig om de organisatie aan te passen. Zo komt er een twee hoofdige directie, een vierde lid van de raad van commissarissen met een financieel-economische achtergrond en een programmaraad. In die raad spreken betrokken partners elkaar aan de hand van de te realiseren doelen en ambities met grotere regelmaat, om elkaar op het bereiken daarvan te informeren, aan te moedigen en aan te spreken.

Trefwoorden: evenementen, Flevoland

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.