Geplaatst op: 18-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe eigenaar van Roompot heeft grote Europese ambities

Nieuwe eigenaar van Roompot heeft grote Europese ambities
Roompot krijgt een nieuwe eigenaar. Investeringsfonds KKR neemt het bedrijf over van PAI Partners. KKR heeft grote pan-Europese ambities met Roompot. De ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over de overname. Partijen doen geen mededelingen over de financiële transactie. PAI betaalde in 2016 503 miljoen euro voor Roompot, in 2019 werd de waarde van de keten op 1 miljard euro geschat. Voor KKR is het de tweede deelneming in de sector leisure. Het heeft sinds 2017 een belang in de Apple Leisure Group. 

Onder PAI investeerde Roompot aanzienlijk in de kwaliteitsverbetering en uitbreiding van zijn accommodaties en de opening van nieuwe parken. Verder ontwikkelde het een sterk digitaal marketing- en distributieplatform, vergrootte het in die periode ook zijn vastgoedportefeuille en kenden de omzet en EBITDA een groei met dubbele cijfers. 

Roompot verwelkomt jaarlijks drie miljoen gasten die in de 17.000 accommodaties 13 miljoen overnachtingen realiseren. In totaal heeft de groep meer dan 150 vakantieparken in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje en Denemarken in zijn portfolio, van premium resorts tot comfortabele parken en aantrekkelijke campings. Het bedrijf behaalt een omzet van bijna 400 miljoen euro. 

Grote Europese ambities

KKR zal het huidige managementteam van Roompot blijven ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van de groep tot een toonaangevende pan-Europese aanbieder en uitbater van vakantieparken. De structurele trend dat mensen dichterbij reizen is hierin een ondersteunde drijfveer. Met deze investering zet KKR zijn trackrecord voort in Nederland, waar het recent grote investeringen deed in Upfield (voorheen de Unilevers Spreads-activiteiten), Exact Software (een toonaangevende leverancier van boekhoudsoftware voor MKB) en Q-Park (een pan-Europese aanbieder van parkeerservices).

Aanzienlijk groeipotentieel

Daan Knottenbelt, partner en hoofd van de Benelux regio bij KKR, zegt: "Roompot is al een leidende speler in de regio met een best-in-class managementteam en een sterk recent trackrecord. We zien een aanzienlijk groeipotentieel in de verdere sterke evolutie van de activiteiten van Roompot als ontwikkelaar van vakantieparken, de uitbreiding van de eigen activa en het aangaan van nieuwe zakelijke partnerschappen. KKR investeert in Roompot via zijn Core Investments-strategie, onze kapitaalpool voor langetermijnsinvesteringen. We kijken ernaar uit om de komende jaren met Jurgen en zijn team samen te werken.” Joerg Metzner, directeur bij KKR, voegt hieraan toe: "We waren al een tijdje op zoek naar een platform in de gefragmenteerde Europese markt van vakantieparken waarin we konden investeren. Onze steun in Roompot en zijn managementteam past perfect bij ons bredere investering in de recreatiemarkt. ”

Solide basis

Jurgen van Cutsem, CEO van Roompot Group bedankt PAI en verwelkomt KKR: "Zoals altijd zal onze focus liggen op het leveren van een geweldige service aan onze gasten en externe partners. We blijven een groeiende vraag zien van onze gasten en van onze zakelijke partners dankzij het toonaangevende platform dat we hebben gebouwd en dat een solide basis vormt voor het opschalen van het bedrijf, ook op internationaal niveau.”
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, keten, overnames

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.