Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota
Frank Oostdam: "houd rekening met de leisure reiziger."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een concept luchtvaartnota opgesteld. Duurzame luchthavens staan daarin centraal. Schiphol mag niet meer dan 500.000 vluchten in een jaar uitvoeren en in 2070 moet de luchtvaart naar nul CO2-uitstoot. ANVR ziet in de luchtvaartnota veel praktische bezwaren en wil dat de overheid beter naar de markt van vliegreizen kijkt met daarbij aandacht voor de grote groep leisure reizigers (78%). Frank Oostdam zet de bezwaren op een rij.

Voorzitter ANVR Frank Oostdam: "In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie (van Schiphol, red.) en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke en transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low cost carriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers, maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn.  Deze reiziger betaalt het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hem. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota."

78% vliegt voor vakantie of bezoek familie en vrienden

Het is, volgens de ANVR, belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.

Mensen blijven graag reizen, zakelijk en privé. De ANVR gelooft dan ook in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen. Het ministerie wil die grens aanhouden om het milieu te ontzien en ook de geluidshinder bij omwonenden te beperken.
Oostdam: "En áls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel."
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, ANVR, kritiek, leisure reiziger

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
15/09/20
Drama voor vakantiemarkt in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2020 hebben Nederlanders 65% minder vakanties gemaakt dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Het aantal buitenlandse vakanties stortte vrijwel geheel in. Binnenlandse vakanties zaten ook diep in de min maar veel minder en wisten zich in juni deels weer te herstellen.
14/09/20
Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuu...
10/09/20
Exclusief voor leden
Trend: boten tekort in zomer 2020
De vraag bij verhuurplatform Barqo naar binnenlandse vaarvakanties was dusdanig groot dat 60% van de aanvragen niet geplaatst konden worden vanwege een tekort aan beschikbare boten.
09/09/20
70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaat...
09/09/20
Exclusief voor leden
Comet compact en toch ruim
De Comet is compact, maar door de slimme indeling hebben gasten alle ruimte die ze wensen.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.