Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota
Frank Oostdam: "houd rekening met de leisure reiziger."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een concept luchtvaartnota opgesteld. Duurzame luchthavens staan daarin centraal. Schiphol mag niet meer dan 500.000 vluchten in een jaar uitvoeren en in 2070 moet de luchtvaart naar nul CO2-uitstoot. ANVR ziet in de luchtvaartnota veel praktische bezwaren en wil dat de overheid beter naar de markt van vliegreizen kijkt met daarbij aandacht voor de grote groep leisure reizigers (78%). Frank Oostdam zet de bezwaren op een rij.

Voorzitter ANVR Frank Oostdam: "In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie (van Schiphol, red.) en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke en transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low cost carriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers, maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn.  Deze reiziger betaalt het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hem. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota."

78% vliegt voor vakantie of bezoek familie en vrienden

Het is, volgens de ANVR, belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.

Mensen blijven graag reizen, zakelijk en privé. De ANVR gelooft dan ook in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen. Het ministerie wil die grens aanhouden om het milieu te ontzien en ook de geluidshinder bij omwonenden te beperken.
Oostdam: "En áls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel."
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, ANVR, kritiek, leisure reiziger

||| Blogs |||

29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Duitse wijnboeren maken plek voor campers
De groei van het netwerk aan wijnboeren dat plek wil bieden aan campers kan nog veel groter worden als die ene vergunning niet in de weg zit.
30/06/20
Hotelketen Fletcher op overnamepad
Het Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart jl. de deuren gesloten in verband met de coronacrisis. H...
30/06/20
Ook aangepaste vakanties ‘veilig’
Reiskoepel ANVR en Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) zijn blij met het stempel 'veilig' d...
29/06/20
Exclusief voor leden
Vijf nationale parken bundelen marketingkrachten
Vijf nationale parken presenteren zichzelf sinds kort op de nieuwe website www.beleefdenationalepark...
29/06/20
Corendon op ramkoers en in gesprek met kabinet
De aankondiging van Corendon om vanaf 10 juli weer vliegvakanties naar Turkije aan te bieden, heeft heel wat stof doen opwaaien.
25/06/20
Eerste verbinding luchthaven Eindhoven naar Cyprus
Wizz Air vliegt vanaf 1 augustus 2020 drie keer per week tussen Eindhoven Airport en Larnaca in Cypr...