Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeuwse hotelmarkt is vitaal, zorgen om grote hoeveelheid plannen

Zeeuwse hotelmarkt is vitaal, zorgen om grote hoeveelheid plannen
Afbeelding van Eveline de Bruin via Pixabay
De Zeeuwse hotelmarkt is overwegend gezond en vitaal. Maar de harde planvoorraad is groter dan de berekende marktruimte. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor nieuwe initiatieven maar die moeten regionaal zorgvuldig worden afgewogen en iets toevoegen aan de markt. Dat blijkt uit een provinciebreed hotelmarktonderzoek dat overigens voor de coronacrisis is gehouden. 

Klein deel aanbod minder vitaal

Zeeland telt 199 hotels met 4.308 kamers. Daarvan is ruim 50% als vitaal beoordeeld, deze bieden zo’n 70% van de totale capaciteit aan. Eenvijfde van de hotels is zelfs excellent. De kans bestaat dat sommige hotels door de coronacrisis minder vitaal worden. Tijdens het onderzoek dreigde 15% van alle hotels de aansluiting met de markt te verliezen en werd als minder vitaal beoordeeld. 

Relatief veel plannen

De Noordzeekust is de deelregio met de meeste hotelkamers (38%). Het stedelijk gebied is qua kameraantal de tweede regio (29%). Het merendeel van de Zeeuwse hotels is met drie sterren geclassificeerd. In Zeeland zijn 28 concrete plannen die het aanbod met 1.000 nieuwe kamers zullen vergroten. Die groei met 23% is relatief hoog.

Veel toeristische gasten

Van de totale vraag van zo’n 1 miljoen kamernachten wordt de helft door hotels aan de Noordzeekust gerealiseerd. Het stedelijk gebied is goed voor 32% van alle kamernachten. Meer dan 70% van de gasten heeft een toeristisch motief. Ruim 62% van de gasten komt uit het buitenland. Een hotelkamer in Zeeland was in 2018 gemiddeld 65% bezet en levert gemiddeld € 58 op. Gasten zijn tevredener en loyaler dan ondernemers verwachten. De NPS staat op 43. Het hotelaanbod wordt door hen als niet voldoende divers en soms als ouderwets gezien. Gasten zien graag verbeteringen in de faciliteiten en het interieur en exterieur van hotels. 

Pleidooi voor regionaal hotelbeleid

De onderzoekers adviseren rond hotelbeleid op regioniveau te acteren en niet op gemeentelijk niveau besluiten te nemen. Aan gemeenten derhalve het advies elkaar op te blijven zoeken en samen te bepalen welke stappen gezet moeten worden. Overwogen kan worden om:
  1. De harde planvoorraad te reduceren en/of hier kritisch(er) mee om te gaan;
  2. Grip te krijgen/houden op gemengde bestemmingen;
  3. Sturing aan te brengen aan plannen voor nieuwe hotelcapaciteit(ontwikkelkader);
  4. Vraag en aanbod periodiek te monitoren.
Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/images/c/c2/Rapportage_hotelmarktonderzoek_Zeeland.pdf
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, Zealand, onderzoek, beleid

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
01/07/20
Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
30/06/20
Hotelketen Fletcher op overnamepad
Het Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart jl. de deuren gesloten in verband met de coronacrisis. H...
29/06/20
Amsterdam verbiedt vakantieverhuur in 3 buurten
Vanaf woensdag 1 juli 2020 mogen bewoners van 3 Amsterdamse wijken hun huis niet meer aan vakantiegangers verhuren. In deze buurten staat de leefbaarheid voor bewoners zó onder druk door het toerisme, dat een verbod op vakantieverhuur noodzakelijk is.
29/06/20
Exclusief voor leden
ING: Faillissementen in horeca gaat meevallen
ING verwacht niet dat in de horeca heel veel extra bedrijven failliet zullen gaan vanwege de coronacrisis. Net als iedereen ziet ook ING dat de horeca bij de meest getroffen sectoren hoort. Waarom dan toch minder faillisementen?
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.
25/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.