Geplaatst op: 16-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord.

Steeds gezonder voedingsaanbod

De ambitie Gezond Uit is ondertekend door Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, CORPUS, De Efteling, GaiaZOO, Koninklijke Burgers’ Zoo, NEMO Science Museum, Ouwehands Dierenpark, Walibi Holland en Wildlands Adventure Zoo Emmen. Ook enkele andere dagattracties hebben al toegezegd te willen ondertekenen. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder voedingsaanbod. De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis.

Gezonde voeding ook tijdens dagje uit belangrijk

Uit een in 2018 uitgevoerd consumenten- onderzoek van MarketResponse blijkt dat 60% van de bezoekers van dagattracties het tijdens een dagje uit belangrijk vindt dat er gezonde voeding voor kinderen wordt aangeboden. Dit terwijl slechts 33% van de bezoekers het lunchaanbod gericht op kinderen bij dagattracties op dat moment gezond vond. Bezoekers gaven aan te kiezen voor gezond eten als gezonde producten beter zichtbaar zijn, gezond eten goedkoper is dan ongezond eten en er meer aanbod is aan gezond eten. Tevredenheid van de bezoekers hangt dus samen met een gezonder aanbod.

Gezond Uit voor een gezonde jeugd
Gezond Uit is een onderdeel van JOGG die als ambitie heeft de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Marjon Bachra, directeur JOGG: "Wij vinden het geweldig dat veel dagattracties stappen zetten in het gezonder maken van hun assortiment. Wij ondersteunen ze hier graag bij en hopen dat meer dagattracties deelnemen aan Gezond Uit. Het doel is dat vijftig dagattracties zich aansluiten.”

Handvatten op nieuwe website

Op de vandaag gelanceerde website www.gezonduit.nl vinden dagattracties handvatten om met Gezond Uit aan de slag te gaan. Op de website kunnen zij terecht voor inspiratie om gezonde producten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. In de praktijkvoorbeelden laten dagattracties zien hoe zij werken aan een gezonder aanbod, hoe zij omgaan met uitdagingen en welke oplossingen zij bedenken.


Link: https://gezonduit.nl/Toolbox%20documenten/Gezond-uit_brochure.pdf
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, gezondheid, horeca

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/07/20
Verkiezing Leukste uitje van Nederland 2021 van start
De ANWB is weer gestart met de verkiezing van het Leukste uitje van Nederland 2021.
20/07/20
Exclusief voor leden
2019: Minder bezoek aan grote Europese attractieparken
Het bezoek aan grote Europese attractieparken is in 2019 gedaald. Wereldwijd groeide het bezoek. Dat blijkt uit het Global Attractions Attendance Report van AECOM en TEA.
15/07/20
Apenheul opent nieuwe speeltuin met gorillahoofd van zes meter
Apenheul heeft een nieuwe speeltuin geopend. De speeltuin is bijzonder gezien de unieke locatie middenin een heuvelachtig bos en natuurlijk door het enorme gorillahoofd waarin gespeeld kan worden.
13/07/20
Miljoenenverlies voor Blijdorp, dierentuin start actie
De coronacrisis hakt er bij Diergaarde Blijdorp flink in. De stichting kijkt aan tegen een miljoenenverlies en roept iedereen op de dierentuin financieel te steunen.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
01/07/20
Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 meter samenleving
Staatssecretaris Mona Keijzer heeft gisteren de richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving in ontvangst genomen.