Geplaatst op: 16-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord.

Steeds gezonder voedingsaanbod

De ambitie Gezond Uit is ondertekend door Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, CORPUS, De Efteling, GaiaZOO, Koninklijke Burgers’ Zoo, NEMO Science Museum, Ouwehands Dierenpark, Walibi Holland en Wildlands Adventure Zoo Emmen. Ook enkele andere dagattracties hebben al toegezegd te willen ondertekenen. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder voedingsaanbod. De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis.

Gezonde voeding ook tijdens dagje uit belangrijk

Uit een in 2018 uitgevoerd consumenten- onderzoek van MarketResponse blijkt dat 60% van de bezoekers van dagattracties het tijdens een dagje uit belangrijk vindt dat er gezonde voeding voor kinderen wordt aangeboden. Dit terwijl slechts 33% van de bezoekers het lunchaanbod gericht op kinderen bij dagattracties op dat moment gezond vond. Bezoekers gaven aan te kiezen voor gezond eten als gezonde producten beter zichtbaar zijn, gezond eten goedkoper is dan ongezond eten en er meer aanbod is aan gezond eten. Tevredenheid van de bezoekers hangt dus samen met een gezonder aanbod.

Gezond Uit voor een gezonde jeugd
Gezond Uit is een onderdeel van JOGG die als ambitie heeft de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Marjon Bachra, directeur JOGG: "Wij vinden het geweldig dat veel dagattracties stappen zetten in het gezonder maken van hun assortiment. Wij ondersteunen ze hier graag bij en hopen dat meer dagattracties deelnemen aan Gezond Uit. Het doel is dat vijftig dagattracties zich aansluiten.”

Handvatten op nieuwe website

Op de vandaag gelanceerde website www.gezonduit.nl vinden dagattracties handvatten om met Gezond Uit aan de slag te gaan. Op de website kunnen zij terecht voor inspiratie om gezonde producten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. In de praktijkvoorbeelden laten dagattracties zien hoe zij werken aan een gezonder aanbod, hoe zij omgaan met uitdagingen en welke oplossingen zij bedenken.


Link: https://gezonduit.nl/Toolbox%20documenten/Gezond-uit_brochure.pdf
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, gezondheid, horeca

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
24/09/20
KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.