Geplaatst op: 16-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit

Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord.

Steeds gezonder voedingsaanbod

De ambitie Gezond Uit is ondertekend door Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, CORPUS, De Efteling, GaiaZOO, Koninklijke Burgers’ Zoo, NEMO Science Museum, Ouwehands Dierenpark, Walibi Holland en Wildlands Adventure Zoo Emmen. Ook enkele andere dagattracties hebben al toegezegd te willen ondertekenen. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder voedingsaanbod. De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis.

Gezonde voeding ook tijdens dagje uit belangrijk

Uit een in 2018 uitgevoerd consumenten- onderzoek van MarketResponse blijkt dat 60% van de bezoekers van dagattracties het tijdens een dagje uit belangrijk vindt dat er gezonde voeding voor kinderen wordt aangeboden. Dit terwijl slechts 33% van de bezoekers het lunchaanbod gericht op kinderen bij dagattracties op dat moment gezond vond. Bezoekers gaven aan te kiezen voor gezond eten als gezonde producten beter zichtbaar zijn, gezond eten goedkoper is dan ongezond eten en er meer aanbod is aan gezond eten. Tevredenheid van de bezoekers hangt dus samen met een gezonder aanbod.

Gezond Uit voor een gezonde jeugd
Gezond Uit is een onderdeel van JOGG die als ambitie heeft de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Marjon Bachra, directeur JOGG: "Wij vinden het geweldig dat veel dagattracties stappen zetten in het gezonder maken van hun assortiment. Wij ondersteunen ze hier graag bij en hopen dat meer dagattracties deelnemen aan Gezond Uit. Het doel is dat vijftig dagattracties zich aansluiten.”

Handvatten op nieuwe website

Op de vandaag gelanceerde website www.gezonduit.nl vinden dagattracties handvatten om met Gezond Uit aan de slag te gaan. Op de website kunnen zij terecht voor inspiratie om gezonde producten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. In de praktijkvoorbeelden laten dagattracties zien hoe zij werken aan een gezonder aanbod, hoe zij omgaan met uitdagingen en welke oplossingen zij bedenken.


Link: https://gezonduit.nl/Toolbox%20documenten/Gezond-uit_brochure.pdf
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, gezondheid, horeca

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/08/20
Fietsen Maken Utrecht
Dit is het boek over de fiets in stad en provincie Utrecht verteld langs de routes van de Utrechtse etappes van Giro, Tour en Vuelta. Het boek ligt vanaf 15 september in de boekhandel.
12/08/20
HAL vaart niet meer tot 15 december 2020
Net de sterke internationale positie van HAL stelt het bedrijf nu voor problemen.
12/08/20
Transavia stapt met Airtrade in pakketreizen
Transavia start met het aanbieden van pakketreizen. Met Transavia Holidays kunnen reizigers zelf een volledige vakantie samenstellen met een vlucht, accommodatie en optioneel een huurauto, transfer of activiteit. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met Airtrade.
11/08/20
Kortlopende CAO tussen HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen
HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen hebben een nieuwe cao afgesloten vo...
11/08/20
Hof van Salland is beste Nederlandse vakantiepark
Vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn is door Zoover uitgeroepen tot beste vakantiepark van Nederland. Het park werd door de gasten op Zoover met een 9,8 beoordeeld.
11/08/20
Formele goedkeuring in België voor overname Corendon door Sunweb
Reisorganisatie Sunweb Group heeft formele goedkeuring gekregen van de Belgische Mededingingsautorit...
10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken