Geplaatst op: 10-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

Bedrijven willen graag duurzamer zakenreizen maar moeten rekening houden met de impact op mensen, de planeet en de winst, volgens onderzoek SAP Concur


Een overgrote meerderheid (74%) van de bedrijven in de Benelux is zich bewust van de noodzaak om anders om te gaan met duurzaam zakenreizen. Maar slechts een klein deel (14%) heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van SAP Concur. De eerste Corporate Travel Sustainability Index laat zien hoe Europese bedrijven presteren op een aantal belangrijke factoren rond duurzaamheid. Ook geeft het aan wat de zakelijke waarde en kansen zijn op dit gebied, en welke tools er nodig zijn om zakenreizen duurzamer te maken.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek onder 2.450 beslissers over zakenreizen en 2.000 zakenreizigers in 12 Europese landen:


Beslissers zijn zich bewust van de noodzaak tot verandering:

  • In de Benelux is 74% van alle respondenten zich bewust van de noodzaak voor duurzamer zakenreizen, maar slechts 14% denkt dat ze deze veranderingen met succes kunnen doorvoeren.
  • Een kwart (25%) van de Europese travel directors ziet uitdagingen bij het invoeren van duurzaam zakenreizen. Dit is het hoogste aantal van de ondervraagde functies in het onderzoek. Opvallend genoeg is dit onder Europese finance managers slechts 10%.
  • In heel Europa denkt de helft (49%) van de respondenten uit de automobielindustrie dat duurzaam zakenreizen erg veel moeite kost en lastig is. Dit is het hoogste aantal van alle industriesectoren, ondanks het feit dat mensen uit deze sector juist vaker dan deelnemers uit andere sectoren aangeven dat ze succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid. 

Dit zijn de belangrijkste barrières bij het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen:

  • In de Benelux zijn de belangrijkste barrières voor het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen een gebrek aan ondersteuning door het management (17%). Dit wordt gevolgd door het ontbreken van een helder gedefinieerde bedrijfsmissie en gebrek aan steun door de zakenreizigers zelf (gezamenlijk 14%). Hiermee scoort de Benelux hoger dan gemiddeld in Europa (respectievelijk 15% en 11%).
  • Dit ondanks de overtuiging dat het management zeer belangrijk is voor inspiratie, steun en sturing om de nodige veranderingen in gang te zetten. Zeker in de eerste fase van een transitie naar duurzaam beleid rond zakenreizen.
  • In heel Europa zien vooral CFO’s (20%) dit als de belangrijkste barrières. Dit is het grootste aantal van alle functies in het onderzoek.

Er is een mate van onterecht vertrouwen

  • Ondanks de genoemde barrières en erkenning van het feit dat individuele zakenreizigers niet weten hoe, of het lastig vinden om duurzamer te reizen, denkt 63% van de travel decisicon makers in de Benelux dat ze goed zijn voorbereid om duurzaam zakenreizen te implementeren.

Gebrek aan data rond duurzamere reisopties beperkt de adoptie op persoonlijk niveau:

  • 34% van de beslissers rond zakenreizen in de Benelux zegt dat ze niet beschikken over data of informatie die een duidelijk beeld geven over de impact van de zakenreizen door hun organisatie.
  • Het is duidelijk dat data een centrale rol gaan spelen naarmate duurzaamheid steeds meer de realiteit wordt bij zakenreizen. Respondenten die hun gebruik van data als ‘exceptioneel’ kwalificeerden, waren 10x vaker van mening dat hun zakenreizen zeer duurzaam zijn.

"Nu Europa langzaam begint te herstellen van de corona-pandemie, zullen organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden en anders omgaan met zakenreizen, om ervoor te zorgen dat duurzaamheid de hoogste prioriteit wordt”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. "Goed datamanagement is daarvoor een absolute vereiste. Zonder goed inzicht in het gedrag en de perceptie van zakenreizigers – om te kunnen begrijpen wat hun voorkeuren en behoeften zijn – is het vrijwel onmogelijk om geloofwaardige en coherente verbeteringen door te voeren op het gebied van duurzaamheid.”

Link: https://go.concur.com/Corporate-Travel-Sustainability-Report.html
Trefwoorden: Onderzoek, duurzame zakenreizen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.
22/12/20
Ride van Spoorwegmuseum vernieuwd
Het Spoorwegmuseum heeft samen met Lagotronics haar indoor-ride Stalen Monsters een forse upgrade gegeven. De ride was 15 jaar oud en toe aan een opknapbeurt.
22/12/20
Brabant gaat voor een totaalbeleving
Brabantse vakantieparken kunnen via VisitBrabant eenvoudiger tickets voor Brabantse dagattracties aan hun gasten verkopen. Daarmee werkt Brabant aan een betere integratie van het toeristische aanbod en een totaalbeleving voor de gast.