Geplaatst op: 10-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken

Bedrijven willen graag duurzamer zakenreizen maar moeten rekening houden met de impact op mensen, de planeet en de winst, volgens onderzoek SAP Concur


Een overgrote meerderheid (74%) van de bedrijven in de Benelux is zich bewust van de noodzaak om anders om te gaan met duurzaam zakenreizen. Maar slechts een klein deel (14%) heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van SAP Concur. De eerste Corporate Travel Sustainability Index laat zien hoe Europese bedrijven presteren op een aantal belangrijke factoren rond duurzaamheid. Ook geeft het aan wat de zakelijke waarde en kansen zijn op dit gebied, en welke tools er nodig zijn om zakenreizen duurzamer te maken.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek onder 2.450 beslissers over zakenreizen en 2.000 zakenreizigers in 12 Europese landen:


Beslissers zijn zich bewust van de noodzaak tot verandering:

  • In de Benelux is 74% van alle respondenten zich bewust van de noodzaak voor duurzamer zakenreizen, maar slechts 14% denkt dat ze deze veranderingen met succes kunnen doorvoeren.
  • Een kwart (25%) van de Europese travel directors ziet uitdagingen bij het invoeren van duurzaam zakenreizen. Dit is het hoogste aantal van de ondervraagde functies in het onderzoek. Opvallend genoeg is dit onder Europese finance managers slechts 10%.
  • In heel Europa denkt de helft (49%) van de respondenten uit de automobielindustrie dat duurzaam zakenreizen erg veel moeite kost en lastig is. Dit is het hoogste aantal van alle industriesectoren, ondanks het feit dat mensen uit deze sector juist vaker dan deelnemers uit andere sectoren aangeven dat ze succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid. 

Dit zijn de belangrijkste barrières bij het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen:

  • In de Benelux zijn de belangrijkste barrières voor het implementeren van duurzaam beleid voor zakenreizen een gebrek aan ondersteuning door het management (17%). Dit wordt gevolgd door het ontbreken van een helder gedefinieerde bedrijfsmissie en gebrek aan steun door de zakenreizigers zelf (gezamenlijk 14%). Hiermee scoort de Benelux hoger dan gemiddeld in Europa (respectievelijk 15% en 11%).
  • Dit ondanks de overtuiging dat het management zeer belangrijk is voor inspiratie, steun en sturing om de nodige veranderingen in gang te zetten. Zeker in de eerste fase van een transitie naar duurzaam beleid rond zakenreizen.
  • In heel Europa zien vooral CFO’s (20%) dit als de belangrijkste barrières. Dit is het grootste aantal van alle functies in het onderzoek.

Er is een mate van onterecht vertrouwen

  • Ondanks de genoemde barrières en erkenning van het feit dat individuele zakenreizigers niet weten hoe, of het lastig vinden om duurzamer te reizen, denkt 63% van de travel decisicon makers in de Benelux dat ze goed zijn voorbereid om duurzaam zakenreizen te implementeren.

Gebrek aan data rond duurzamere reisopties beperkt de adoptie op persoonlijk niveau:

  • 34% van de beslissers rond zakenreizen in de Benelux zegt dat ze niet beschikken over data of informatie die een duidelijk beeld geven over de impact van de zakenreizen door hun organisatie.
  • Het is duidelijk dat data een centrale rol gaan spelen naarmate duurzaamheid steeds meer de realiteit wordt bij zakenreizen. Respondenten die hun gebruik van data als ‘exceptioneel’ kwalificeerden, waren 10x vaker van mening dat hun zakenreizen zeer duurzaam zijn.

"Nu Europa langzaam begint te herstellen van de corona-pandemie, zullen organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden en anders omgaan met zakenreizen, om ervoor te zorgen dat duurzaamheid de hoogste prioriteit wordt”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. "Goed datamanagement is daarvoor een absolute vereiste. Zonder goed inzicht in het gedrag en de perceptie van zakenreizigers – om te kunnen begrijpen wat hun voorkeuren en behoeften zijn – is het vrijwel onmogelijk om geloofwaardige en coherente verbeteringen door te voeren op het gebied van duurzaamheid.”

Link: https://go.concur.com/Corporate-Travel-Sustainability-Report.html
Trefwoorden: Onderzoek, duurzame zakenreizen

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/10/20
Tiny Office van Droomparken genomineerd voor architectuurprijs
De Tiny Office van Droomparken is genomineerd voor de prestigieuze internationale Dezeen Award in de categorie Interior, onderdeel Small workspace interior.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.
08/09/20
Exclusief voor leden
1,2 miljard euro aan terugbetalingen vliegtickets van Emirates
Met extra maatregelen om zekerheid rondom vliegen en Covid-19 te vergroten en een salesactie wil de maatschappij meer mensen opnieuw laten kennismaken met vliegen. Daarbij gaat het ver met een dekking van mogelijke Covid-19 kosten.
08/09/20
Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture rond toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).
03/09/20
Ook laatste City Resort Hotel gaat over naar Fletchers
Na de eerdere overnames van City Resort hotels Leiden, Helmond, Oss en Sittard in 2019 neemt Fletche...
31/08/20
Pas in 2023 herstel van zakelijke markt
Het Europees zakelijk toerisme zal pas in 2023 hersteld zijn van de coronacrisis. Op het dieptepunt van de crisis (2020) zal de markt met 77% zijn gekrompen ten opzichte van 2019.
26/08/20
Uniglobe zet boekingssysteem UBI in de markt
‘Travel Well’. Met dit motto introduceert Uniglobe Travel UBI (Uniglobe Booking Intelligence), een online boekingsplatform voor het zakelijk reizende MKB.