Geplaatst op: 09-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Marieken Nieuwdorp draagt stokje over bij de Groene Koepel

Marieken Nieuwdorp draagt stokje over bij de Groene Koepel
Foto's Jorn van Eck

Marieken Nieuwdorp neemt eind van het jaar afscheid van de Groene Koepel. Na 12 jaar in de frontlinie van het natuurlijk verblijven te hebben gestaan, gaat zij in het oosten van Nederland nu zelf genieten. In een interview, dat zeker geen afscheid is, blikt ze terug maar kijkt vooral vooruit. Natuurlijk bespreken we ook hoe de Natuurkampeerterreinen en Trekkershutten de coronacrisis doormaken.


Stichting De Groene Koepel, te gast in de natuur is een Nederlandse organisatie die zich inzet voor een duurzame ontwikkeling van groene verblijfsrecreatie in Nederland en omringende landen. De Groene Koepel is de marketing- en belangenbehartigingsorganisatie voor de drie keurmerken: Natuurkampeerterreinen, GroepsNatuurkampeerterreinen en Trekkershutten. Daarnaast staan zij met het DGK Lab als kennis- en ontwikkelcentrum aan de basis van verschillende innovaties in de natuurlijke verblijfsrecreatie.


Nieuwdorp heeft in de 12 jaar, dat ze als directeur aan het roer mocht staan, de Groene Koepel opgebouwd en breder neergezet. Haar afscheid vindt plaats op een logisch moment: "De organisatie staat en we worden door consumenten goed gevonden. Het is goed als iemand anders een volgende stap gaat maken”, blikt ze nuchter terug.


Tegen de stroom in gegroeid

Het meest trots is Nieuwdorp op het feit dat de organisatie door consumenten die in de natuur willen recreëren, gevonden wordt. "Dat de Natuurkampeerterreinen het goed doen en tegen de stroom in gegroeid zijn”, vat ze samen. Dat is niet vanzelf gegaan en heeft heel veel te maken met het stevig vasthouden aan de kernwaarden: natuur, duurzaamheid, cultuurhistorie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Op natuur en duurzaamheid hebben we ons gigantisch geprofileerd en dat heeft gewerkt. Je ziet dat grotere campings dat nu ook gaan doen en daarom proberen wij weer stapjes te maken om ons nog weer verder te onderscheiden.”




Wat de Groene Koepel anders maakt dan andere brancheorganisaties is dat ze naast belangenbehartiger ook de marketing- en boekingsmachine voor de aangesloten ondernemers zijn. Nieuwdorp heeft daarom een gezond rendementsperspectief voor haar ondernemers nooit uit het oog verloren: "De Natuurkampeerterreinen draaien qua marketing volledig op ons. Dat vergt ook een bepaalde vertrouwensband die we hebben opgebouwd.” Wat ook heeft bijgedragen aan het succes is de goede sfeer die om de organisatie hangt."We zijn een prettige organisatie en hebben een fijne sfeer met z’n allen. Wat ook heel mooi is dat we naast betaalde krachten op kantoor ook met vrijwilligers werken. Dat geeft een organisatie uitstraling en dat weten de kampeerders weer te waarderen.”


Een innovatiehart

Haar opvolger moet in de optiek van Nieuwdorp een echt innovatiehart hebben: "Mijn drive is continu geweest dat we voorop moeten lopen. Ik heb een DGK-Lab neergezet en dat moet nu verder worden uitgebouwd. Daar kun je weer het nodige mee bereiken.” Uit het innovatielab zijn tal van initiatieven ontsproten maar het eetbaar landschap is toch wel een bijzonder kindje voor Nieuwdorp: "Ik wilde de natuur op de Natuurkampeerterreinen meer onder de aandacht brengen en zo is het project rond het eetbaar landschap ontstaan.” Bijzonder is dat aan dat project geen dikke rapporten met onderzoeken ten grondslag lagen: "Je hebt zoveel feeling met de terreinen en de sector dat je een dergelijk initiatief ook kunt wagen”, vertelt Nieuwdorp. "We gingen het idee naar de ondernemers communiceren, startten met cursussen en zo is het balletje gaan rollen. Dit voorjaar heeft een afstudeerder van de BUaz haar afstudeeronderzoek gericht op het verder uitbouwen en vermarkten van het eetbaar landschap.” Over duurzaamheid is Nieuwdorp duidelijk: "Op alles wat je rond duurzaamheid in vijf jaar kunt terugverdienen, moet je investeren. Daar zijn we al een paar jaar mee bezig en daarin wil ik de hele sector meekrijgen.”




Verkoop Groene Boekjes leeft sterk op

Bij de start van de coronacrisis was het voor veel ondernemers aangesloten bij de Groene Koepel wel even schrikken: "Financieel kregen ze niks binnen. Wij zijn toen in de belangenbehartiging gedoken, voor bijvoorbeeld de TOGS-regeling. We hebben brieven naar het ministerie gestuurd en uiteindelijk is ook voor onze ondernemers deze regeling losgekomen.” Ook de eigen organisatie werd geraakt: "We verkochten geen enkel Groen Boekje meer (de Groene Campinggids met 145 Natuurkampeerterreinen met de verplichte Natuurkampeerkaart) en de inkomsten gingen naar beneden. Maar je ziet dat het nu enorm aantrekt. Eerst zaten we op 50 duizend euro minder omzet, dat is nu nog maar 10 duizend euro. Het is de laatste maand gigantisch aangetrokken.” Volgens Nieuwdorp is dat een duidelijk teken dat het helemaal op gang gaat komen.


"Je ziet dat mensen aan een bepaalde modus beginnen te wennen. Ze willen toch even weg en zoeken daar een oplossing voor”, stelt Nieuwdorp. "Er wordt weer volop gekampeerd en onze ondernemers zijn super inventief. Dat heeft ook te maken met het feit dat we een sportieve groep kampeerders hebben. Ondernemers maken reclame voor zelfvoorzienend kamperen en gasten komen met koepeltentjes en een emmer het terrein op. Er zijn ook campers en caravans die alles aan boord hebben maar zelfs tentkampeerders komen. Dat vind ik geweldig. Ze hebben een douchezak bij zich en lossen het zelf op.”




Gaat het niet linksom, dan kan het rechtsom

Voor eenieder in de branche heeft ze ook nog een advies: "Blijf er vooral positief instaan en pak de kansen die je ziet komen. Want er zijn best veel mogelijkheden zoals je ziet bij onze ondernemers. Als het niet linksom kan, doen ze het rechtsom. Dan maar geen sanitair en kopen ze een paar tentjes met porta-potti’s en als het niet meer nodig is, ruimen ze de boel weer op.” Op de site van de Natuurkampeerterreinen kunnen gasten precies zien welke terreinen er open zijn want er zijn ook terreinen die pas 1 juli opengaan. "De terreinen die open zijn, hebben het druk en het zomerseizoen loopt nu vol.”

Een andere poot van de Groene Koepel betreft de Trekkershutten en ook daar is positief nieuws te melden. Nieuwdorp: "De Trekkershutten zijn eerst dicht geweest, maar sinds we zijn gaan communiceren ‘boek een trekkershut met sanitair’ loopt het als een tierelier. Al met al is het websitebezoek een stuk hoger dan vorig jaar.”


Lastig puntje zijn de GroepsNatuurkampeerterreinen die in deze tijd van sociale afstand het niet makkelijk hebben. "Sommigen hebben zich omgebouwd tot een gewoon Natuurkampeerterrein”, vertelt Nieuwdorp. "Anderen beginnen wel vanaf 1 juli groepen te ontvangen. Maar dat kunnen groepen tot maximaal 100 mensen zijn.”




Op de bonnefooi verdwijnt grotendeels

Toch gaan ook voor natuurkamperen de tijden veranderen. Vooral het op de bonnefooi op pad gaan, wordt lastig: "Ik denk dat er meer gereserveerd gaat worden. Bij Staatsbosbeheer moet nu alles van tevoren worden geboekt”, vertelt Nieuwdorp die dat particuliere terreinen ook adviseert. "Want je kunt nu niet 100% vol boeken. We zeggen tegen de fietsers die in de ochtend op pad gaan om alvast de volgende camping te bellen zodat ze er rekening mee kunnen houden. Ook digitaal betalen bij de ondernemers gaat er komen.” Nieuwdorp ziet bij het natuurlijk verblijven verschuivingen in het gedrag: "Er is meer kort verblijf dan anders en we zien ineens meer nieuwe gasten.”


In relatie tot het nieuwe normaal ziet Nieuwdorp alleen maar kansen: "Onze terreinen hebben sowieso natuurlijke, ruime plekken. Ik hoop dat er wat meer dichter bij huis gekampeerd wordt. Als ik nu naar boven kijk zie ik geen vliegtuigstrepen en dat is heel positief.” Nieuwdorp denkt dat die bewustwording verder doorzet. "Daar spelen wij al jaren op in. Ik hoop dat meer bewuste mensen, gezinnen met jonge kinderen hun kinderen echt wat mee willen geven. Dat past heel erg bij de Natuurkampeerterreinen en zie je ook steeds meer bij de Trekkershutten.”


Nieuwdorp denkt overigens niet dat er meer privésanitair in gebouwtjes op de kampeervelden komt: "Dan krijgen we echt bebouwing op de kampeerterreinen en dat willen we niet. Dan krijg je een hele andere uitstraling. Als er niet gekampeerd wordt, moet het Natuurkampeerterrein gewoon in het landschap opgaan. Ik kan me wel voorstellen dat er bij het sanitairgebouw andersoortig sanitair gaat komen. Dat ze daarover na gaan denken.”


Gematigd positief over 2020

Over het hele jaar 2020 is Nieuwdorp gematigd positief: "Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt. Pasen was natuurlijk helemaal niks en de terreinen die pas in juli open kunnen, missen een deel van de jaaromzet. De rest heeft Hemelvaart en Pinksteren op ongeveer 70% gedraaid. Ik denk niet dat het voor de Natuurkampeerterreinen een totaal verloren seizoen wordt. Als ze nog wat langer het seizoen door kunnen draaien, kan het nog meevallen.”




Knabbelen aan de positie van de Groene Koepel

En dan tot slot nog een lastig puntje: het concurrerende initiatief Natuurhuisje.nl. Heeft ze daar slapeloze nachten van gehad, want dit concurreert toch sterk met de trekkershutten? Nieuwdorp is daar realistisch over: "Ik denk dat onze Trekkershutten zeker ‘last’ hebben van een initiatief als Natuurhuisje.nl. Ze hadden een vrij suffig imago maar je ziet dat het daar steeds verder is vernieuwd. Dat zien de mensen ook. We hebben een paar nieuwe hutten in de kop van Groningen, die lopen als een tierelier. Ze zijn nu al compleet volgeboekt.” Maar eerlijk is ze ook: "Als ik de naam Natuurhuisje had verzonnen was dat wel slim geweest om die erbij te hebben.”


Ook aan de positie van Natuurkampeerterreinen wordt geknabbeld. Nu weer met kamperen in de achtertuin van een medelander: "Ik denk dat dat niet erg groot gaat worden”, verwacht Nieuwdorp. "Ik zou niet graag bij iemand in de tuin kamperen. Je voelt je dan toch bekeken.”




Nieuwdorp sluit af met aan te geven dat De Groene Koepel nu staat, dat haar keurmerken in de groene verblijfsrecreatie goed zichtbaar zijn en dat er nu verdere stappen worden gezet om zich verder te profileren als innovatieve organisatie die oplossingen biedt richting een duurzaam en gezond rendementsperspectief voor de aangesloten ondernemers en organisaties.

Link: https://www.degroenekoepel.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, natuur, natuurkampeerterreinen, trekkershutten, brancheorganisaties

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...